...
Specialdesignad bägare säljer yoghurt för män!

Livsmedelsgiganten Danone lanserar nu en yoghurt, som är speciellt avsedd för män!
Den nya yoghurten introducerades först i Bulgarien i fjol sommar och håller nu på att introduceras även på andra marknader.
För att särskilja den nya produkten från andra yoghurtar har förpackningsföretaget Greiner Packaging utvecklat en speciell plastbägare som är ”fyrkantsrund” – dvs- den har en fyrkantig bas som i toppen övergår till en traditionellt rund bägarform.


Bakgrunden till Danones yoghurt för män är en undersökning om bulgariska mäns matvanor, som visade att männen i Bulgarien gärna äter yoghurt om den är tjockare till konsistensen än normalt och om den har en distinkt smak och innehåller mycket fett! De bulgariska männen vill gärna också ha sin yoghurt ”spetsad” med naturliga ingredienser.

Insikten om bulgariska mäns yoghurtpreferenser fick Danone att skapa en speciell produktlinje – ”Danone for Men” – och premiären skedde i fjol sommar i just Bulgarien och med en yoghurt specialutvecklad efter männens smak. Bland annat är den nya yoghurten så tjock i konsistensen att den kan ätas med gaffel!

Uppdraget att ta fram en speciell förpackning för den nya yoghurten gick till österrikiska konverteraren och förpackningstillverkaren Greiner Packaging, som valde en helt svart bägare, för att betona styrka och dominans, och dessutom gav bägaren en sparsam och strikt grafisk design. Bägaren fick också en helt ny form med en fyrkantig bottendel som i toppen övergår i en traditionellt rund bägare.

”Att utforma den nya bägaren var en stor teknisk utmaning, inte minst med tanke på att bägaren utan problem måste klara fyllningsprocessen”, säger avdelningschef Kenneth Boldog vid Greiner Packaging

Den nya yoghurten har blivit en stor framgång i Bulgarien, inte minst tack vare att den backats upp med hjälp av massiva reklamkampanjer, och nu håller Danone på att lansera yoghurten även på andra marknader.

”Danone for Men”-bägarna tillverkas i två storlekar, som innehåller 190 respektive 370 gram, och den grafiska utsmyckningen möjliggörs med en heltäckande sleeve.

----------------------------------
Reds. fundering.: I en pressrelease står – i översättning – att bägarens unika form tillkommit för att ”återspegla det manliga behovet av tydliga strukturer” – men är inte en bägare som skiftar form från fyrkantig till rund ett exempel på det rakt motsatta..?


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-01-23

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Livsmedel Marknad Plast Plast

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK