...
Ett år efter svenska premiären:
Global lansering av Tetra Top försedd med separerbar toppdel
Med en enkelt tryck med tummen mot den perforerade anvisningen avskiljes toppdelen i plast från underdelens vätskekartonghylsa.

För ett år sedan presenterade Tetra Pak sina Tetra Top-förpackningarna försedda med en avskiljbar toppdel i plast. Förpackningen lanserades i Sverige och Danmark i samarbete med Arla Foods och används bland annat till fil och yoghurt (läs här).
Den skandinaviska lanseringen togs väl emot av konsumenterna, som uppskattar att den avskiljbara toppen gör förpackningen lätt att tömma och återvinna.
Nu har Tetra Pak gått vidare med förpackningskonceptet och lanserar Tetra Top med separerbar topp på hela den globala marknaden.


Toppdelen på en Tetra Top-förpackning kan lätt avskiljas av konsumenten med hjälp av ett tryck med tummen mot en perforerad anvisning på kartongdelens utsida. Perforeringen påverkar inte funktionen och säkerheten hos förpackningen, men gör det mycket enkelt att ta bort toppdelen i plast från den undre vätskekartonghylsan.

Förpackningskonceptet ”Tetra Top® with Separable Top” är lämpligt för såväl kylda som rumstempererade drycker och flytande livsmedel. Med den separerbara toppdelen blir förpackningen inte bara lätt att tömma till sista droppen – det blir också enkelt att källsortera de två materialslagen – kartong och plast – i sina rätta fraktioner.

”Tetra Top med delbar topp är ett svar på konsumenternas ökande efterfrågan på bättre lösningar för att underlätta återvinning, speciellt där avfallshanteringen påbjuder materialseparation”, säger Tetra Paks marknads- och produktchef Charles Brand.

Sedan introduktionen på den svenska och danska marknaden har Arla Foods nu inte mindre än 35 olika mejeriprodukter under varumärkena Yoggi och Arla förpackade i Tetra Top med delbar topp.

”Förpackningen har tagits emot mycket väl: över 80 procent av konsumenterna uppskattar möjligheten av enkelt tar bort toppdelen och 77 procent säger att de kommer att återvinna mer, tack vare den enkla delningskonstruktionen. Och för oss som förpackningsanvändare är det ett stort plus att den här lösningen inte innebär några ökade förpackningskostnader”, säger Ann Bergman, varumärkes- och marknadsansvarig för yoghurt, fil och andra fermenterade livsmedel hos Arla Foods Sverige.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-02-04

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Kartong Kartong Livsmedel Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK