Cloetta relanserar den klassiska svenska AKO-kolan!
Beslutet är resultatet av intensiva påtryckningar från konsumenter, bl.a. i form av en speciell Facebook-grupp och en namninsamling med tusentals underskrifter.
”Vi är imponerade av det starka engagemanget och det känns bra att kunna visa att vi lyssnat på våra konsumenter”, säger Patrick Axzell, affärsutvecklingschef för Skandinavien hos Cloetta.
Engagerade konsumenter, som saknat sin godisfavorit, sedan den försvann från marknaden för några år sedan, har startat Facebook-gruppen ”Vi vill ha AKO tillbaka” med nästan 8.300 medlemmar, och en digital namninsamling har samlat in närmare 2.500 underskrifter på temat ”Börja tillverka AKO-kolan igen!”.
Relanseringen av AKO-kolan sker i samarbete med Sockerbageriet i Helsingborg, som specialiserat sig på traditionell konfektyr av hög kvalitet. Detta innebär att AKO-kolan kommer att finnas i bland annat utvalda presentaffärer, museer, te- & kaffebutiker och på Åhléns.
AKO-kolan kommer att finnas i de klassiska smakerna Mint, Choklad och Grädd och för att man ska vara säkra på att konsumenterna ska känna igen sina favoriter får godsakerna också den klassiska förpackningsdesignen.
”Vi utesluter heller inte att det kan bli ytterligare AKO-varianter i fortsättningen och kanske engagerar vi då våra konsumenter i denna process”, säger Patrick Axzell.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com