Tetra Pak lanserar en ny variant av sin populära dryckeskartongförpackning Tetra Brik Aseptic. Det är 250-millilitersförpackningen som nu fått två extra ”kristallformade” paneler på framsidan, vilka dels ger förpackningen ett mer differentierat utseende, dels ger extra utrymme för grafisk design.
Den nya förpackningen har fått beteckningen Tetra Brik® Aseptic 250 Base Crystal och efter att ha testats framgångsrikt i Kina ska den nu lanseras över hela världen.
”Konsumenterna lägger allt mindre tid på att välja samtidigt som utbudet av produkter ökar. Därför är differentiering viktigt för ett varumärke. Vår nya förpackning är ett sätt för livsmedelsproducenterna att till en låg kostnad framhäva sina varumärken”, säger Manuel Calderon, produktchef hos Tetra Pak.
Den nya Tetra Brik Aseptic 250 Base Crystal har först testats hos det ledande mejeriföretaget Mengniu i Kina.
”Det här är en kostnadseffektiv lösning som vi uppskattar eftersom den gör det enkelt för oss att marknadsföra en uppgradering av våra mejeribaserade dryckesprodukter”, säger Zhao Xingji, varumärkeschef hos Mengniu Dairy.
Tetra Pak skriver i ett pressmeddelande att den nya förpackningsformen kan skapas i efterhand i existerande TBA/22- fyllningslinjer, men att man från år 2015 kommer att kunna leverera en ny generation av Tetra Pak A3/Speed-fyllningslinjer, som är specialdesignad för tillverkning av den nya förpackningsformen.
N.B.: Tetra Brik Aseptic 1000 Edge är namnet på en annan variant av Tetra Brik Aspetic-förpackningen, som Tetra Pak lanserade för några år sedan. Den gången försåg man enlitersvarianten av förpackningskonceptet med en sluttande topp, som dels gav förpackningen ett unikt utseende, dels gjorde det enklare för konsumenten att öppna och försluta förpackningens räfflade skruvkork (läs här).
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com