...
Förpackningsprofessorn anser:
Tre trender som industrin missar

”Förpackningsindustrin och varuproducenterna missar stora möjligheter att marknadsföra sig i butikerna.” Det säger Annika Olsson (bilden), professor i förpackningslogistik vid Lunds universitet, i en intervju med Svenska Wellpappföreningens nyhetsbrev Wellpappnytt.
”Det finns framför allt tre trender de inte har hakat på ordentligt”, menar hon.
De tre trenderna är konsumenternas ökade miljömedvetenhet, den allt större diskussionen om matsvinn och att det blir allt vanligare att butikerna ställer så kallade sekundärförpackningar direkt på hyllan.


Matsvinnet – inte minst det som uppkommer hemma hos konsumenterna – är flitigt diskuterat i dessa dagar och Annika Olsson menar att både livsmedelsindustrin och förpackningstillverkarna har stora möjligheter att informera konsumenterna om vad man gör för att minska matsvinnet. Konsumenten ser ofta förpackningen som skräp och därför borde förpackningsindustrin bli bättre på att kommunicera förpackningens roll och marknadsföra den som något positivt.

”Om man lägger lite mer krut på förpackningarna så slipper man kasta mat. Det är sämre ekonomi att kasta till exempel kött, som är dyrt att producera, än att lägga pengar på en bra förpackning, som ser till att köttet klarar sig genom hela transportkedjan och hem till slutkunden”, säger Annika Olsson.

I många livsmedels- och detaljhandelsbutiker sätter butikspersonalen så kallade sekundärförpackningar direkt i butikshyllan och låter kunderna själva plocka ut de konsumentförpackade produkterna. Det här är en trend som förpackningstillverkarna inte riktigt hakat på, menar Annika Olsson, eftersom sekundärförpackningarna sällan är utformade för att exponera varorna inuti.

”Här finns stora möjligheter för producenterna att lyfta sitt varumärke genom att trycka det på förpackningen så att det syns på hyllan. Sekundärförpackningar är ofta av wellpapp och det är enkelt att trycka till exempel budskap, logotyper, streckkoder och QR-koder på wellpapp. Men tyvärr finns det finns flera exempel på att konsumenterna har svårt att lokalisera varor i helt neutrala sekundärförpackningar, som ställs på hyllan, vilket gör att produkterna till slut måste slängas” , säger Annika Olsson.

Den ökade miljömedvetenheten hos kunderna/konsumenterna är också något som producenter och förpackningstillverkare borde ta fasta på, menar Annika Olsson i intervjun. Inte minst gäller detta wellpappföretag som här har en möjlighet att marknadsföra wellpapp ur hållbarhetssynpunkt.

”När man frågar konsumenterna om miljövänliga förpackningsmaterial hamnar papper i topp. Det skulle företagen kunna utnyttja mer”, säger Annika Olsson.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-02-25

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Marknad Övriga Övrigt Well

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK