Carlsbergs Xide får ny etikettdesign
Xide-serien består av tio olika smaker – och varje smak har fått en individuellt designad etikett, uppbyggd kring ett ”levande” X.

Carlsberg Sverige har genomfört en radikal designförändring av sina drickfärdiga alkoholdrycker under varumärket Xide. De 10 produkterna i serien har alla fått nya etiketter, designade av Stockholmsbaserade NINE Design och tryckta av globala etikettspecialisten Spear.
”Vårt syfte med den nya etikettdesignen var att göra X-et i logotypen levande och det blev ett omfattande projekt med tio olika produkter med unika och komplicerade grafiska illustrationer, vilka krävde olika trycktekniker”, säger Andreas Linnell, designchef hos NINE.


För att ge rättvisa åt de individuella designlösningarna för de tio olika etiketterna i serien av RTD:s (Ready to Drink) använde sig Spear av kombinationer av screen- och flexotryck samt olika folieringsprocesser. Detta har gett etiketterna olika typer av ”levande” utseenden och i vissa fall, där man kombinerat silverfolie med holografisk folie, intressanta 3D-effekter.

”Varje Xide-smak blev ett projekt i sig och vi hade ovärderligt stöd av Spear, som med sin tekniska kunskap och erfarenhet kunde omsätta våra visioner till ett vinnande utbud av ny dryckesdesign”, säger Andreas Linnell.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-02-28

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Etikett/Märkning Etikett/Märkning Förpackningsmaterial Livsmedel Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK