Centrum för handelsforskning är invigt
Mia Odabas (mitt i bilden), ekonomijournalist och moderator, ledde debatten i samband med invigningen i Lund av Centrum för handelsforskning.

Vid Lunds universitet startar man nu ett nationellt handelsforskningscentrum, som ska verka tvärvetenskapligt och fokusera på forskning kring varuflödet och kundmötet – två avgörande delar för en fungerande och effektiv handel. Forskarna kommer från olika discipliner vid Ekonomihögskolan, LTH samt Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Campus Helsingborg.
Tisdagen den 3 mars var det högtidlig invigning av Centrum för handelsforskning för ett 100-tal inbjudna, som samlats på Akademiska Föreningen i Lund.


Det nya forskningscentrat har kunnat realiserats sedan Handelns utvecklingsråd tilldelat Lunds universitet 25 miljoner kronor, för att på fem år bygga ett nationellt handelsforskningscenter av internationell toppklass.

Kunnigare kunder, nya betalningslösningar på nätet och i butik samt ökade krav på transparens är några av handelns utmaningar, som ska studeras vid det nya centrat, som också bidra till att utveckla och förbättra kunskapsöverföringen mellan akademi och handelns företag och anställda..
Med start i år kommer Centrum för handelsforskning att, utöver redan etablerade forskningsprojekt, fokusera på e-handel och kunniga kunder.

Ulf Johansson, professor i företagsekonomi, blir föreståndare och leder det nya centrat tillsammans med professorerna Cecilia Fredriksson och Annika Olsson samt koordinatorn docent Jens Hultman.

”Vi vill skapa en bättre bild av hur trender som e-handel och kunnigare kunder påverkar handeln. Hur kan butiksanställda bäst skapa värde i kundmötet? Hur anammar kunder nya betalningssätt? Svaren har konsekvenser från kundmöte till logistik, till exempel hur man ska utbilda personal eller skylta varor i butiken”, säger Ulf Johansson.

Vid invigningen på AF i Lund hölls invigningstal av Per Eriksson, rektor vid Lunds universitet, och sedan bjöds deltagarna på en mycket intressant eftermiddag med inblick i aktuell handelsforskning, handelns utmaningar och e-handelns utveckling. Behovet av samverkan mellan akademi och praktik, mellan aktörerna i värdekedjan och inte minst med andra excellenscenter i Sverige och internationellt underströks flera gånger under eftermiddagen.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-03-05

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Marknad Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK