Svenska folket återvann vätskekartongförpackningar för mjölk, fil och juice som aldrig förr under 2013. Totalt lämnade vi in 12.465 ton dryckeskartonger till återvinning, vilket är en ökning med nästan 1.500 ton. Återvinningen har stadigt ökat, sedan Tetra Pak år 2012 inledde ett samarbete Världsnaturfonden (WWF) för att öka återvinningen av kartongförpackningar.
”På två år har vi sett en markant ökning på tio procentenheter, vilket är helt fantastiskt. Fler och fler ser att det är både lätt och rätt att återvinna dryckeskartonger till nya produkter ,vilket är glädjande”, säger Erik Lindroth, miljödirektör för Tetra Pak i Norden och Baltikum.
Men även om återvinningen av dryckesförpackningar i kartong ökar för varje år, så finns det mycket kvar att göra. 2013 års återvinningssiffror innebär att lite drygt var tredje sådan förpackning nu återvinns – det finns alltså ett stort utrymme för att förbättra statistiken ytterligare.
En konsumentundersökning, som Tetra Pak låtit göra, tyder också på att det fortfarande finns en stor okunskap och många missuppfattningar om hur återvinningen fungerar.
Undersökningen visar exempelvis att:
* 30 procent av svenskarna tror att förpackningar blandas ihop och förbränns efter insamlingen.
* 33 procent tror att transporterna äter upp miljövinsterna med återvinning.
* 45 procent har uppfattningen att dryckeskartonger är svåra att återvinna på grund av att de består av både papper och plast.
Tillsammans med WWF fortsätter Tetra Pak det gemensamma arbetet att öka kunskapsnivån om återvinningens miljövinster.
”Konsumentundersökningen visar att det fortfarande saknas viktig kunskap om återvinning i de svenska hushållen. Återvinning är viktigt för att säkra ett mer hållbart hushållande med våra naturresurser. Samtidigt är det glädjande att se att återvinningsgraden fortsätter att öka, vilket visar att vi kan förändra vårt beteende till det bättre”, säger Håkan Wirtén , generalsekreterare WWF.
Under 2013 har Tetra Pak bland annat presenterat en livscykelanalys som visar att återvinning lönar sig miljömässigt, drivit flera tävlingsprojekt på facebooksidan ”Återvinnarna” och tillsammans med WWF genomfördes för andra året skoltävlingen, ”Jakten på de glömda kartongerna” (läs här).
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com