...
”Grötförpackningar” för friluftsfolk är intressanta även för flygindustrin
Grasshoppers platsbesparande förpackningskoncept Hopper Pot har uppmärksammats bland annat av flygbolagen.
Helen Cooper är VD för brittiska Grasshopper.

Brittiska företaget Grasshopper har utvecklat ett koncept för god och näringsriktig mat för folk, som gillar friluftsliv. För Grasshopper, liksom för många andra liknande små företag med liten produktportfölj, spelar förpackningen en väsentlig roll och man kan säga att för dem är förpackning och produkt ett.
”Vår produkt är verkligen förpackningsberoende”, säger VD Helen Cooper, som på konferensen European Packaging Summit i Berlin i januari berättade om företaget och dess uppmärksammade förpackningslösning.


Grasshoppers koncept föddes år 2005, då två brittiska systrar, som är ivriga windsurfare och dykare, tröttnade på alla bredda mackor, som var den standarmat man hade med sig under aktiviteterna. Man startade ett projekt, som med enkla medel skulle förse aktiva människor med god och mättande mat. Det började med en kvalitetsgröt och nu har konceptet svällt ut till att även omfatta soppor och nudlar.

”Det fanns tidigt med i planen att man skulle utveckla en förpackning, som var platssparande, så att det blev enkelt att ta med sig ett antal måltider. Resultatet kom så småningom att bli en förpackningslösning, som vi kallar Hopper Pot”, berättar Helen Cooper, som kom in i företaget år 2011.

Det annorlunda med Hopper Pot är att det är en form av en membranförseglad ”bälgförpackning” i plast, som levereras hoptryckt innan fyllning. Runt den färdigfyllda och förseglade livsmedelförpackningen appliceras en tryckt, öppen kartongkapsel och i konceptet ingår också en gaffel eller sked.

”När vi började titta på platsbesparande konstruktioner hämtade vi inspiration från Ikea och deras platta paket”, berättar Helen Cooper.

Grasshoppers Hopper Pot-förpackningarna har väckt uppmärksamhet för att de är annorlunda, bekväma att äta direkt ur och inte minst platsbesparande. Flygbolagen är intresserade, eftersom de alltid är på jakt efter cateringförpackningar, som tar så liten plats som möjligt.
”Vi levererar nu till ett par flygbolag, men det som bromsar en del är att vi är ett litet företag”, säger Helen Cooper.

Uppmärksamheten har också nått utanför Storbritanniens gränser och Grasshopper exporterar idag sina produkter till Finland, Island, Irland och Litauen.

Mer om Grasshopper och deras innovativa förpackningslösning kan du läsa i nästa nummer av tidningen nord emballage (nr 2/2014) som utkommer inom kort.
I sammanhanget kan också nämnas att Helen Cooper kommer att vara en av talarnas på årets Top Packaging Summit by Packbridge, som arrangeras i oktober i Helsingborg.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-03-21

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Livsmedel Marknad Plast Plast

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK