En superlätt mjölkcontainer i plast, som utvecklats av sydafrikanska förpackningskoncernen Nampaks brittiska dotterbolag Nampak Plastics, skördar framgångar på den brittiska marknaden.
Nampak Plastics skriver i ett pressmeddelande att den prisvinnande Infini-flaskan nu tillverkats i mer än 500 miljoner exemplar och att den nu finns hos alla de stora brittiska detaljhandelskedjorna.
Vi har tidigare skrivit om Nampak Plastics och deras Infini-koncept, där containern med volymen 4 pints (2,27 liter) väger endast 32 gram, vilket är mer än 20 procent mindre än andra 4-pintscontainrar på marknaden (läs här).
”Det är en mycket spännande tid för Nampak. Under de senaste sex åren har vårt team fokuserat på innovation och på att flytta gränserna och med Infini blev det möjligt. Vi ser nu exceptionella konkreta resultat, inte minst när det gäller att reducera koldioxidutsläppen. En halv miljard flaskor är en milstolpe – vi är mycket stolta och ser fram emot att växa ytterligare”, säger Eric Collins, VD i Nampak Plastics.
Enligt företaget har den hittillsvarande produktionen av Infini-flaskor inneburit en besparing av koldioxidutsläpp på 34.000 ton och en materialbesparing på 16.000 ton.
Infini-flaskorna, som finns i volymer från 1 pint till 6 pints (0,57 liter till 3,4 liter), finns för närvarande hos ett stort antal brittiska kedjor och återförsäljare, däribland stor kedjor som Marks & Spencer, Morrisons, Sainsbury´s, Tesco och Waitrose.
För sitt Infini-koncept har Nampak Plasatics det senaste året erhållit flera prestigefyllda priser, bland annat en World Star 2013 och utmärkelsen "Green Product of the Year” i samband med utdelningen av ”British Engineering Excellence Awards”, 2013.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com