...
Egen tillverkning av ketchupflaskor sänker Felix C02-utsläpp med 90 %

Livsmedelstillverkaren Felix, med huvudkontor i Eslöv, har genomfört vad som betecknas som den hittills största svenska konsumentstudien om ketchup.
Resultatet, när Felix lyssnat på konsumenterna, blev att företaget nu lanserar en ny ketchupflaska, som kan ställas upp och ned. Samtidigt slutar Felix att köpa in plastflaskor och korkar från England och startar i stället egen flasktillverkning vid ketchupfabriken i Fågelmara, vilket minskar koldioxidutsläppen för flasktransporter med 90 procent.


Felix nya ketchupflaska kan ställas upp och ned på den stora korken. Det gör det lättare att få ut all ketchup och undvika matsvinn. Flaskan har också en insvängd ”midja” som gör den enkel att greppa.

För att producera den nya flaskan har man investerat i en ny ketchuplinje i Fågelmara, som invigs den 13 maj. Den stora investeringen är en välkommen satsning i Fågelmara, där Sveriges största ketchupproduktion går för högtryck.

”Våra medarbetare har lagt ned ett fantastiskt jobb på att få det här projektet i hamn, och vi har haft stort stöd från ledningen. Det är en nödvändighet. Att det satsas i Fågelmara gör inte bara oss på produktionsanläggningen stolt,a utan betyder också mycket för bygden. Dessutom blir vi extra varma i hjärtat av att tänka på att vi gör en riktigt bra sak för miljön”, säger Bill Wigren, platschef i Fågelmara.

Att Felix själv ska formblåsa sina ketchupflaskar in-house i Fågelmara ger alltså en markant minskning av koldioxidutsläppen. Tidigare köptes flaskor och korkar in från England, men kommer flaskorna av formblåsas i Fågelmara-fabriken och korkarna att köpas in i Sverige. Det minskar koldioxidutsläppen för flasktransporten till fabriken med drygt 90 procent.

”Som ett av Sveriges största livsmedelsföretag har vi ett ansvar för att minimera vår påverkan på miljön. Det är en självklar ledstjärna för oss. Lika viktigt är förstås att vi lyssnar på våra konsumenter och förstår vad som gör deras vardag enklare. Att kombinera ett ansvarsfullt företagande med att göra produkter, som uppskattas av konsument, är drivkrafter, inte minst bakom det här projektet”, säger Maria Tegman, marknadschef på Orkla Foods Sverige, där Felix är ett av flera varumärken.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-04-04

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Livsmedel Marknad Plast Plast

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK