...
Förpackningsstudio för mindre matproducenter

Daucus Design i Mölndal startar vad man kallar en ”småskalig förpackningsstudio” till hjälp för Sveriges alla småskaliga matproducenter. Tanken bakom studion är att mindre företag i livsmedelsbranschen ska kunna studera och få hjälp med olika typer av förpackningar, etiketter, etc.
”När jag håller kurser får jag ofta önskemål om att visa prover på förpackningar. Eftersom det är svårt att ta med ett lagom urval på föreläsningsresor, så samlar jag nu prover och kataloger från många tillverkare samt exempel på hur andra har löst sina förpackningar i en ´Småskalig Förpackningsstudio´!”, säger Maria Schmidt Larsson (bilden), som driver Daucus Design.


Maria Schmidt Larsson är industridesigner och livsmedelsingenjör och har under många år fördjupat sig inom området förpackningsdesign för småskaliga matproducenter. Hon har också genom åren samlat exempel på färdiga förpackningar från Sverige och andra länder, bl.a., Skottland, Italien, Frankrike och Japan, vilka kan tjäna som inspiration till de som söker egna förpackningslösningar.
”Naturligtvis skall man inte kopiera andras lösningar rakt av, men att låta sig inspireras och sedan göra sin egen version är helt OK”, säger Maria Schmidt Larsson.

Maria Schmidt Larsson menar att leverantörer av förpackningar och förpackningsutrustningar ofta är helt inriktade på stora försäljningsvolymer till stora matproducenter. Hon anser att det nu är dags att leverantörerna upptäcker att det finns en ny kundgrupp, som har helt annorlunda krav och önskemål. Dessa representerar tillsammans en stor inköpsvolym, men som är spridd på många små inköp.

De småskalig matproducenterna har ofta sitt ursprung i ett lantbruk och en önskan att förädla sina egna råvaror till högkvalitetsprodukter och de startas oftast av människor med stor passion för förädlingsprocessen, och för att med fina råvaror framställa en matprodukt med tradition och kvalité, ett fint mathantverk. Det är då viktigt att den förpackning de väljer kan bevara kvalitén på livsmedlet och samtidigt ger möjlighet att tydligt signalera till kunderna dess unika egenskaper och ursprung. Förpackningen är alltså väldigt viktig för att lyckas, det gäller att göra rätt val.
”Att få chansen att se ett stort utbud samtidigt gör att valet blir snabbare och effektivare och matproducenten kan få tid att ägna sig åt annat än att leta förpackningsleverantör”, menar Maria Schmidt Larsson.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-04-17

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Livsmedel Marknad Övriga Övrigt Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK