Företaget M&H Plastics, som ingår i plastkoncernen RPC Group, har utvecklat en metod för applicering av blindskriftspunkter (braille) direkt på plastförpackningar i stället för den vanliga metoden att ha brailleskriften på en etikett, som i sin tur appliceras på förpackningen.
En etikett med blindskrift kan skadas eller till och med avlägsnas, medan blindskrift applicerad direkt på förpackningen finns kvar och vägleder den synskadade hela vägen från butikshyllan till användandet.
M&H Plastics koncept bygger på att små droppar av klar lack appliceras på förpackningens plastyta. Den speciella lack, som används, klarar att dropparna byggs upp till erforderlig ”läshöjd” och en avancerad kontrollteknik ger braillepunkter med exakt lika höjd och som klarar hela förpacknings- och logistikprocessen.
M&H Plastics har låtit Royal National Institute of Blind people analysera blindskriften och jämföra den med befintliga standarder. Man fann att läsbarheten var utmärkt, eftersom punkterna var 0,3 millimeter höga, vilket är bättre än genomsnittet för blindskrift.
Företaget skriver att den nya tekniken nu är godkänd som braille-märkningsmetod enligt BS EN 15823. M&H Plastics använder nu metoden till olika typer av plasttuber avsedda för produkter inom kosmetika, hälso- och kroppsvård, hygien, etc.
Även om metoden med lackpunkter direkt på förpackningssubstratets yta i första hand är utvecklad för blindskrift, så kan metoden även användas för andra ändamål. M&H Plastics skriver att man med hjälp av den speciella lackkvaliteten med screentryck även kan förse plastförpackningar med värdehöjande präglings- och reliefeffekter.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com