...
Bästa ”reseförpackningen” belönades med 8.000 euro
”Travel Shaver” vann andra pris.
Tredje pris tilldelades bidraget ”Reloaded”.

Förpackningskonceptet för kosmetika, "Have a Nice Trip" (bilden), utvecklat av den tyska designern Arthur Schmidt, har vunnit första priset på 8.000 euro i Stora Ensos designtävling Recreate Packaging 2014. Enligt juryn var det vinnande konceptet det mest resevänliga bland tävlingens 118 bidrag.
Det var andra gången som Recreate Packaging ordnades av Stora Enso och International Design Business Management-programmet (IDBM) på Aalto-universitetet i Finland. Syftet med tävlingen är att utmana traditionellt tänkande och materialval i förpackningar.


Tävlingsbidragen har bedömts av en internationell jury bestående av sju representanter från skönhetsprodukts-, transport-, förpacknings- och designbranschen. De har utvärderat samtliga bidrag utifrån funktionalitet, marknadspotential, innovativ materialanvändning, producerbarhet, säljbarhet och logistik

Den vinnande förpackningslösningen innehåller fuktbeständiga dosförpackningarna för schampo, duschtvål och kroppslotion, vilka skyddas av en yttre förpackning, som erbjuder en stor tryckyta för varumärkesrelaterad grafik och kommunikation.

”Förpackningen är enkel, lätt att använda och transportera och skyddar innehållet väl. Konceptet kan enkelt införlivas i befintliga produktfamiljer för att erbjuda särskilda reseversioner av olika skönhetsprodukter. Det är förvånande att en motsvarande lösning inte redan finns på marknaden”, säger juryn i sina kommentarer.

Andra pris i tävlingen gick till "Travel Shaver", ett rakset utformats av ett team bestående av de två frilansdesignerna, Ville Merisalo och Antti Ojala, tillsammans med August Salo, som studerar vid Lahti Institute of Design i Finland, och tredje pris gick till bidraget "Reloaded", som använder barriärbelagd kartong för primärförpackningar och wellpapp för sekundärförpackningar och som utformats av Duncan K. Anderson och Jenna Parkkinen, även de studenter från Lahti Institute of Design.

”Det var imponerande att se alla innovativa former som tävlingsdeltagarna lyckats få till genom att vika tävlingsmaterialen Ensocoat och wellpapp på olika sätt. Tävlingsbidragen kommer att användas av oss som inspirationskällor och för att väcka intresse bland slutanvändarna inom alla kundsegment. De kommer att fungera som en plattform för utveckling av helt nya förpackningar. Jag ser fram emot att få se några av dem vidareutvecklas och snabbt hitta sin väg till butikshyllorna och jag hoppas även att få se en eller två av förpackningarna i mitt eget handbagage”, säger Lasse Johansson, Vice President Commercial, Stora Enso Consumer Board.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-04-25

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Kartong Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK