Joacim Lorentsson (bilden) är ny nordisk försäljningschef för Göteborgs-baserade Kuka Nordic AB, dotterbolag till globala tyska robot- och automationskoncernen Kuka Roboter GmbH.
Joacim Lorentsson kommer närmast från AH Automation i Kungshamn där han varit VD de senaste fem åren. I sin nya tjänst har han ansvar för och leder försäljningen av företagets robotprodukter mot all industriverksamhet förutom fordonsindustrin i de fyra nordiska länderna samt Baltikum.
Efter mer än 25 år i automationsbranschen säger sig Joacim Lorentsson vara väl förberedd för chefsjobbet hos Kuka Nordic. Erfarenheterna från de senaste fem åren som VD för AH Automation innebär också att han vet hur de för branschen så viktiga integratörerna arbetar.
”Kuka Nordic har rejäla expansionsplaner och det känns därför både inspirerande och utmanande att få börja jobba med försäljning på den här nivån. Det här är ett företag som jag känner väl och som jag därför vet befinner sig i den absoluta framkanten”, säger Joacim Lorentsson.
Utvecklingen av produkter, nya robotar och mjukvara gör att icketraditionella automationsbranscher som exempelvis livsmedelsindustrin och verksamheter med monteringsmoment har mycket att vinna på investeringar i robotlösningar.
”En utmaning är att göra våra produkter ännu mer tillgängliga för kunderna. Det handlar om att förenkla till exempel genom utveckling av användargränssnitt”, säger Joacim Lorentsson, som också menar att ett nästa utvecklingssteg är att erbjuda färdiga applikationer ”direkt från hyllan”.
”De ska vara så kundanpassade från start att de enkelt kan installeras av kundens egna tekniker”, säger han.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com