”Dummaste förpackningen jag sett på länge!” Det föga smickrande betyget ger stridbara Louise Ungerth, chef för Konsument och Miljö vid Konsumentföreningen Stockholm (KfS), en ny förpackning från Unilever, avsedd för majonnäs och liknande produkter under varumärket Hellman´s (bilden).
Den totala sågningen av förpackningen gör Louise Ungerth i sin blogg på KfS hemsida, där hon också frågar sig hur ett stort och innovativt företag som Unilever kan släppa ut en sådan här förpackning på marknaden..!
Det enda som Louise Ungerth tycker är bra med den nya förpackningen är att den kan ställas upp och ner, vilket borde borga för att innehållet blir lättare att få ut. Men tyvärr blir så inte fallet, enligt Louise Ungerth.
”Totalfel är att ungefär en tredjedel av innehållet ändå stannar kvar i flaskan. Man har valt en plast med särdeles god vidhäftningsförmåga. Majonnäsen klibbar fast. Det går heller inte att trycka ut smörjan. Trycker man på förpackningen blir den bara alldeles knöglig”, skriver Louise Ungerth.
Vad Unilever tycker om den barska kritiken från Louise Ungerth vet vi ännu inte, men eftersom såväl KfS som deras frontkvinna Louise Ungerth är viktiga opinionsbildare inom förpackningsområdet kan man förmoda att glädjen inte är alltför påtaglig på Unilevers svenska kontor i Solna…
Klicka HÄR, om du vill läsa Lousie Ungerths blogginlägg om förpackningen till Hellman´s.
-----------------------------------------------------------
Konsumentföreningen Stockholm (KfS) är en medlemsstyrd ekonomisk förening och en av de största av Sveriges närmare 40 konsumentföreningar. KfS grundades 1916 och har idag 650.000 medlemmar och drygt 300 förtroendevalda.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com