”Nu är det slut på raggartvätten!”

Nybildade företaget DeoWipes UF (UF = Ung Företagsamhet) från Sundsvall vill göra livet – och hygienen – enklare för sig själva och sina medmänniskor med deodorantservetten DeoWipes, som är en 3-in 1-kombo, som rengör, deodoriserar och gör användaren snabbt och enkelt fräsch igen.
”Vi är alla idrottskillar och lever ett aktivt liv och svettas gör vi alla. Men nu är det slut på raggartvätten! Det gäller att ´wipa´ i tid för att mota svettningarna”, säger Andreas Lindström, en av killarna i det unga företaget, i en intervju i förpackningsklustret Packbridges nyhetsbrev.


Entusiasm och framåtanda präglar killarna bakom DeoWipes. Alla killarna läser ekonomilinjen på Hedbergska skolan i Sundsvall och idén till en våtservett som kombinerar rengöring och fräschhet med deodoranteffekt fick de via sina egna idrottsutövningar.
Men därifrån till färdig produkt var steget långt. De började med att lära sig allt om mänskligt svett och hur och varför vi svettas. Sedan började de konkreta planerna på hur deras ”DeoWipes” skulle produceras, förpackas, etc.

Efter att ha kontaktat alla deodorantföretagen i Sverige för att hitta den bästa leverantören av deovätskan föll valet på det jämtländska företaget Föllinge Hälsoprodukter, som uteslutande jobbar med ekologiska råvaror. Nästa utmaning var att hitta en förpackningsleverantör och där föll valet på familjeägda Akla AB i Danderyd, som bland annat tillverkar förbandsmaterial och våtservetter, mm.

All produktion förbunden med DeoWipes är placerad i Sverige och det är en trend som man nu kan se hos fler och fler svenska företag, vilka väljer att flytta hem sin produktion till Sverige igen.

Att starta och driva företag har många utmaningar och kräver både mod, självförtroende och ett man har eget personligt driv. Förutom detta så är det viktigt att ha med sig mentorer och nätverk som man kan ha som bollplank.
”Vi har fått stor hjälp av Stefan Söderberg och Mattias Bodell på Åkroken Packbridge. Vi gick från att vara entusiastiska och nyfikna till att faktiskt förstå hur det kan vara att driva ett företag. Och vi gick från att ha en
önskan och en idé om hur DeoWipes skulle se ut till att vi idag både kan både tvätta oss själva med den och sälja den till andra!”, berättar Joar Jansson, DeoWipes.

På UF-mässan i Örnsköldsvik, där DeoWipes-killarna ställde upp, vann de två kategorier: ”Bästa UF-företag” och ”Bästa Produkt” och vinsterna i Ö-vik innebär att killarna nu, som representanter för Västernorrland, får åka till Stockholm och SM-finalen i Ung Företagsamhet den 26-27 maj.

”Vi känner oss redan idag som en vinnare. Men det skulle vara fantastiskt roligt om vi vann hela tävlingen. Det vi gör, gör vi i Sverige, men lösningen är global och kan användas av alla”, avslutar Petter Norman, DeoWipes UF.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-05-20

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Kemteknisk Marknad Övriga Övrigt Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK