En utrymmes-, material- och kostnadsbesparande kosmetikaförpackning tog hem högsta utmärkelsen “Diamond Winner”, när den anrika förpackningstävlingen ”DuPont Awards for Packaging Innovation” nyligen avgjordes.
De vinnande kosmetikaförpackningarna, som används av Unilever i Storbritannien, är ”komprimerade” i förhållande till konventionella förpackningar, men innehåller ändå lika mycket produkt. Fördelarna är många: mindre mängd förpackningsmaterial behövs, fler förpackningar får plats på samma utrymme vid lagring och transport samt i butikshyllan. Och förpackningarna tar förstås också mindre plats hemma hos konsumenten.
Det var 26:e gången som tävlingen DuPont Awards for Packaging Innovation och därmed är den, enligt DuPont, den förpackningstävling som avhållits flest gånger. Till årets upplaga hade 200 bidrag från 31 länder anmälts och av dessa belönades 16 stycken med priser – allt från den ensamme diamant-vinnaren till fem guld-vinnare och tio silver-dito.
”Vinnarna i tävlingen visar på det bästa av dagens innovativa förpackningslösningar, med unik design och avancerad tillverkningsteknik, vilka resulterar i förpackningar som ökar användarvänligheten och ger konsumenten nya upplevelser”, säger Yasmin Siddiqi, DuPont Packaging Awards programledare.
Det är inget krav för deltagande, men många av de anmälda och även av de vinnande bidragen, använder (helt eller delvis) DuPont-produkter som förpackningsmaterial. Exempel på sådan material är DuPont™ Bynel® tie layer resin och DuPont™ Mylar® films.
Inga förpackningar, som finns på de nordiska marknaderna, fanns bland pristagarna.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com