...
Digitaltryck och rätt kartongmaterial sänkte totalkostnaden i direktutskick
Gary Peeling med trycksaken som gick ut i 280 000 exemplar.

Det brittiska företag Precision Printing fick en utmanande order från American Express. Det handlade om ett direktutskick till hundratusentals britter och svårigheterna var flera.

Att välja rätt kartong sänkte kostnaderna för hela produktionen. Och inte bara det – hade vi försökt gå den billiga vägen när det gäller materialval hade vi inte klarat av jobbet”, säger Gary Peeling, VD för familjeföretaget Precision Printing i Barking i östra London.
 
Hösten 2013 fick han en förfrågan om ett jobb som måste vara en digitaltryckares våta dröm. American Express planerade direktutskick till 280 000 kunder i Storbritannien. ”Think Big – Shop Small” var huvudtemat där man skulle stimulera sina kortkunder att under en dag handla och få rabatter hos små butiker. Datum för aktiviteten var satt till den 7 december och de 280 000 skulle finnas ute hos Amex kunder i god tid innan.
 
Utskicket som formgavs av Ogilvy, London, rymde en del utmaningar. Man valde att göra den i ett concertinaformat och dessutom var den utfallande bakrundsfärgen svart, vilket skulle ge en avsevärd risk för sprickor i samband med falsningen.
 
”Med en standardkartong, vilken som helst, hade vi varit tvungna att laminera kartongen till en kostnad av £ 14 000 för att slippa sprickor. När vi valde Invercote Creato från Iggesund Paperboard slapp vi lamineringen eftersom den inte spricker efter att man har bigat den”, fortsätter Gary Peeling.
 
Men det slutade inte där. Lamineringen hade också gjort det omöjligt att maskinvika foldern, eftersom man får en starkare återfjädring.  Alternativet hade då varit att handvika och handpacka 280 000 enheter.
”Då hade vi helt enkelt inte klarat jobbet på utsatt tid. Invercote Creato fungerade helt enkelt perfekt i vår process och ökade produktiviteten på ett imponerande sätt. Sådana här effekter syns sällan i mindre jobb, men på en större upplaga blir påverkan på både produktivitet och totalekonomi väldigt tydlig”, slår han fast.

Men frågan om varför man valde digitalt tryck med denna upplagestorlek är ändå intressant. Det är inte många år sedan man talade om att det knappast var lönt att satsa på digitaltryck vid upplagor över 500 ex. Ett bidrag till produktiviteten i detta fall att Precision Printing tidigt valde att investera i en HP Indigo 10 000 med ett större arkformat än den digitala standarden.
 
”Nu kan vi få ut 5 A4 ur ett tryckark istället för som tidigare 2, vilket naturligtvis sänker totalkostnaden per enhet. Det tillsammans med att man värderade möjligheten att få en personalisering i fyrfärg istället för en laserprintning eller inkjet var nyckeln till beslutet om att köra upplagan i digitaltryck”, säger Gary Peeling vidare.
 
I mer än ett decennium har man talat om behovet av personalisering kommer att vara en viktig motor i digitaltryckets utveckling. Kanske är Precision Printnings  jobb för American Express ett klart och tydligt bevis för att den eleganta personaliseringen har möjligheter att betyda mer den ständiga strävan efter lägsta kostnaden per enhet.
 


Bo Wallteg

Editor-in-chief & Publisher
BO WALLTEG
bo@packnews.com

Publicerad: 2014-05-30

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Förpackningsmaterial Kartong

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK