Ny strategi ska stärka Kukas position

Bilindustrin är av hävd en stor avnämare av industrirobotar och tyska Kuka har varit mest framgångsrika bland robotföretagen att leverera robotlösningar till bilindustrin. Men bilindustrin har i regel långa investeringscykler med inköp av nya robotar endast vart sjunde år – därför har Kuka Roboter GmbH nu utarbetat en global strategi, som går ut på att man kraftigt ska utvecklas inom det som kallas ”General Industry”, det vill säga alla verksamheter utom bilindustrin.
För Kuka Nordic AB innebär det att man stärker sin säljorganisation och inriktar sig på identifierade företag och branscher, som exempelvis förpackningsområdet.


”Vi ska försvara vår position inom bilindustrin, men vi måste också förstärka vår position i andra branscher”, säger Jonas Glimdén, VD på Kuka Nordic AB, som har sitt huvudkontor i Göteborg.

”Vi är igång på den nordiska marknaden med arbetet att följa den globala strategi, som Kuka utarbetat på koncernnivå. Vi har förstärkt säljorganisationen rejält i Sverige, Danmark och Finland och en översyn av vårt erbjudande pågår.  I praktiken innebär det att vi nu ´packar om´ vår produktväska med inriktning mot identifierade branscher och företag”, förklarar Jonas Glimdén.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-06-12

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Marknad Maskin och Utrustning Robotteknik

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK