...
Tetra Pak investerar 36 miljoner euro på uppgradering av sin fabrik i Turkiet
Interiörbild från Tetra Paks uppgraderade fabrik i turkiska Izmir.
Amar Zahid är nyutnämnd regionchef för Tetra Pak.
Uppgraderingsprogrammet startade med investeringen i en ny lamineringsmaskin för 25 miljoner euro.

För knappt två år sedan startade Tetra Pak ett investeringsprogram vid sin fabrik för vätskekartongförpackningar i turkiska staden Izmir. Programmet, som totalt omfattar cirka 60 miljoner euro, startade med en investering på 25 miljoner euro i en ny lamineringsmaskin (läs här) och följs nu upp med en investering på 36 miljoner euro i nya maskiner för tillverkning av vätskekartongförpackningar.
När den nya uppgraderingen är klar i januari 2015 kommer Izmir-fabriken att ha fått en fördubblad årskapacitet och ett väsentligt breddat produktutbud.


”Våra kunder i regionen inte bara växer utan de är också pigga på innovativa förpackningar, som ger dem ett försprång framför konkurrenterna. Under de senaste tre åren har våra kunder lanserat mer än 100 produkter i nya förpackningar”, säger Amar Zahid, som är nyutnämnd regionchef för Tetra Pak Greater Middle East & Africa från den 1 juli.

Från januari nästa år kommer fabriken i Izmir att ha en årskapacitet på 10 miljarder förpackningar och kunna tillverka 15 olika former och storlekar av Tetra Pak-förpackningar, bland annat Tetra Brik® Aseptic 1000 Edge, Tetra Gemina Aseptic® 1000 Crystal samt ”kartongflaskorna” Tetra Top® 500 Midi och Tetra Top® 1000.

Greater Middle East har blivit en av Tetra Paks viktigaste regioner med en årlig tillväxt på 10 procent under det senaste decenniet. Den geografiska placeringen och tillgången på skicklig arbetskraft har gjort att fabriken i Izmir har blivit ett viktigt nav för Tetra Paks verksamhet i regionen.

”Vi har varit verksamma i Greater Middle East i mer än 40 år och levererar årligen 25 miljarder förpackningar till mer än 200 ledande varumärken. Med de nya maskinerna i bruk kommer vi från januari 2015 att – förutom att vi förkortar ledtiderna för det lokala utbudet – kunna erbjuda våra kunder i regionen ett ännu bredare utbud av förpackningsalternativ, som möjliggör differentiering och förbättrad funktionalitet”, säger Amar Zahid.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-06-17

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Kartong Kartong Livsmedel Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK