Broby Grafiska dominerade PIDA 2014
Jenny Nölvand och Anna-Stina Nilsson från Broby Grafiska vann en resa till Barcelona.
Det vinnande bidraget.
Annelill Annvik, Gafs Kartong (tv) och Sandra Planeta, Planeta Design, under juryarbetet.

Förra året gick det inget vidare för Broby Grafiska och deras förpackningsdesignutbildning. Man tog då inte en enda utmärkelse i BillerudKorsnäs designtävling PIDA. Då plockade Nackademin och Mittuniversitetet hem allt. I år gick det desto bättre. Temat för året var ”Breaking the Code” vilket innebar nytänkande inom champagneförpackning. Självfallet handlade det inte om flaskan utan om en kartongförpackning till den.

I år arrangerades PIDA för tionde året i rad. PIDA är en förkortning för  Packaging Impact Design Award. Här deltar designstuderande från tre ledande svenska högskolor. 52 bidrag kom in och 21 kvalificerade sig till finalen den 11 juni på Fotografiska i Stockholm.

"Till 10-årsjubileet ville vi ha ett extra festligt tema. Och vad passar bättre än champagne, säger Agneta Rognli, Manager Marketing Communication på BillerudKorsnäs som är initiativtagare till PIDA. Temat ”Breaking the Code” handlar om att ta fasta på den lyxiga traditionen men att samtidigt utmana det traditionella och förnya uttrycket så att förpackningen kan attrahera en yngre målgrupp".

”Vi inser att årets tävling varit utmanande, i och med att briefen har varit snäv i en given kategori. Att packa en flaska champagne på ett innovativt sätt är inte enkelt, men vem har sagt att livet ska vara enkelt?”, sa Bo Wallteg, juryns ordförande, vid prisutdelningen.

”Som helhet tycker vi att årets bidrag visar på ett steg framåt för förpackningsutbildningen i landet och det innebär självfallet också att även lärarna ska åt sig av berömmet”.

Vinnare av PIDA 2014 blev Jenny Nölvand och Anna-Stina Nilsson från Broby Grafiska som deltog med bidraget Way. Så här motiverade juryn det vinnande bidraget:

Ett bra bevis på att det enkla kan vara det bästa. Det här är en lösning som bryter koden och som behåller mystiken och känslan kring champagne. Vi hyllar enkelheten och den starka grafiska formen som ger shelf impact. Vi är övertygade om att idén kan fungera både med större flaskor och inom andra kategorier. I tillägg fanns dessutom en bra dokumentation. Om juryn ska vara skeptisk till något så är det sugrören som ingår, det är kanske att bryta koden för mycket, eller så är vi jurymedlemmar kanske helt enkelt för gamla?

I kategoripriset Innovation gick utmärkelsen till Molly Mellström och Mimmi Ericsson på Broby Grafiska för deras ”Carry Me On”, där locket blir en analog högtalare för en smart phone.

När det kom till kategorin Shelf Impact vann Cajza Nydén och Max Molitor från Broby Grafiska med lösningen Quatz.

Vinnare av kategorin User Friendliness blev Robert Ekberg, Elias Kornberg, Zsofia Réger och Bo Wahlund från Nackademin vars bidrag heter Bottoms Up!

Slutligen delades ett hederspris ut för bästa dokumentation. Här vann Petra Landfors, Camila Galdalez Garcia, Ladan Alipour och Anja Ruehle från Nackademin för dokumentationen till bidraget The Twen Project.

Årets jury bestod av flera framträdande branschprofiler: Bo Wallteg, nord emballage (juryns ordförande); Maria Ahlvik, Oriflame; Annelill Annvik, Gafs Kartong AB; Thomas Bengtsson, Eson Pac; Anna Falkensjö, BillerudKorsnäs; André Hindersson, Designkontoret Silver; Erik Näf, The Absolut Company; Richard Odén, BillerudKorsnäs; och Sandra Planeta, Planeta Design.







Bo Wallteg

Editor-in-chief & Publisher
BO WALLTEG
bo@packnews.com

Publicerad: 2014-06-16

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Förpackningsmaterial Kartong Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK