...
Nya produkter från BillerudKorsnäs blir bärkassar och fettresistenta påsar
Produkterna i Xpression-familjen lämpar sig för tillverkning av bärkassar till detaljhandeln och andra sektorer.
Basix-produkterna ger funktionella och fettresistenta konsumentpåsar för bröd, frukt, godis, etc.

BillerudKorsnäs har lanserat två nya produktfamiljer av förstklassiga papper för påsar och bärkassar till livsmedels- och detaljhandeln.
Produktfamiljerna Xpression och Basix ska möta den ökade efterfrågan på papperspåsar och papperskassar inom detaljhandeln och livsmedelssektorn. Produkterna har enligt tillverkaren mycket god styrka och utmärkt tryckbarhet samtidigt som de har mycket goda miljövärden. Produkterna är också utvecklade för att kunna användas i olika applikationer.


Produkterna i Xpression-familjen består av högkvalitativt kraftpapper som passar för bärkassar inom såväl detaljhandeln som i andra sektorer. Pappret erbjuder fördelar inom hela värdekedjan. Det möjliggör enastående färg- och textåtergivning vid tryckning och hjälper varumärkesägare att producera starka, hållbara och tilltalande papperskassar som stärker varumärket på bästa möjliga sätt.

Basix är BillerudKorsnäs produktfamilj för funktionella, rena och skyddande konsumentpåsar för livsmedel som bröd, godis eller andra konsumentprodukter. Sortimentet består av styva papper med jämn kvalitet som ger effektiv och funktionell konvertering och god tryckbarhet. Basix erbjuder också fettresistenta kvaliteter för påsar som kommer i kontakt med exempelvis wienerbröd eller pommes frites.

Lanseringen av de nya BillerudKorsnäs-produkterna sker samtidigt som Europaparlamentet har röstat för en kraftig minskning av användandet av plastpåsar fram till 2019. Då produkterna är nedbrytbara utgör de ett betydligt mindre hot mot naturen och vattendragen än motsvarande produkter av plast.

Marcus Lager, Business Segment Director vid BillerudKorsnäs, ser en ökad efterfrågan på högkvalitativa pappersprodukter, särskilt i Europa där tuffa åtgärder har satts in för att minska användningen av plastpåsar och plastkassar.
”Många konsumenter uttrycker starkt att man föredrar miljövänliga alternativ utan plast, både i detaljhandel och i livsmedelsaffärer”, säger Marcus Lager.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-06-23

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Livsmedel Marknad Övrigt Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK