...
Stabilt resultat för BillerudKorsnäs

”Vi kan uppvisa ett starkt och stabilt resultat för det andra kvartalet. Bolagets justerade rörelseresultat uppgick till 467 miljoner kronor och rörelsemarginalen till 9 procent. Överlag är jag nöjd med koncernens ekonomiska utveckling. Marknadsläget har varit ganska bra med stadig efterfrågan och stabila priser inom samtliga affärsområden”. Det skriver BillerudKorsnäs VD och koncernchef Per Lindberg i sin kommentar till bolagets resultatredovisning för andra kvartalet 2014.
Första halvåret 2014 innebar en ökad nettoomsättning med 3 procent, jämfört med samma period 2013, och ett förbättrat justerat rörelseresultat med 260 miljoner kronor.


Per Lindberg konstaterar i sina kommentarer att affärsområdet Packaging Paper, trots ökad kapacitet på marknaden, lyckades hålla uppe priserna under kvartalet, och att området tack vare en säsongsmässigt stark efterfrågan kunde höja priserna på nya order inom säcksegmenten.
Inom affärsområde Consumer Board lanserade man under perioden ”nästa generations förpackningskartong”, vilket välkomnades av kunderna och affärsområdet Containerboard levererade ett stabilt resultat för det andra kvartalet, men börjar nu pressas av den ökade kapaciteten på marknaden.

”Vi håller fast vid vår ambition ´att utmana konventionella förpackningar för en hållbar framtid´ i syfte att utöka nivån på såväl innovation som ledarskap. Under kvartalet har vi på flera områden fått bekräftat att vi är på helt rätt spår med vår mission. Flera länder inför bestämmelser i avsikt att minska användningen av plast i förpackningar. Vi erbjuder hållbara alternativ till flera plastapplikationer och hållbarhet är vår högsta prioritet”, skriver Per Lindberg.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-08-18

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Ekonomi Förpackningsmaterial Kartong

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK