...
Amcor och Sidel lanserar en ny revolutionerande formblåsteknik!
Schematisk bild, som visar hur man sparar in ett helt tillverkningsmoment med den revolutionerande LiquiForm-tekniken. I stället för att blåsa upp den upphettade preformen till sin flaskform med hjälp av tryckluft formar man flaskan genom att pressa in den vätska/dryck, som flaskan ska fyllas med!

Globala förpackningskoncernen Amcor har i samarbete med Tetra Laval-ägda franska Sidel utvecklat en helt ny och revolutionerande teknik för formning och fyllning av dryckesflaskor i plast.
Tekniken, som kallas LiquiForm™, går enkelt uttryckt ut på att man i en formblåsmaskin inte längre behöver använda tryckluft för att forma en plastflaska, utan i stället formar flaskan med hjälp av den vätska/dryck som ska fyllas i flaskan!
”LiquiForm har potentialen att bli ett av de viktigaste tekniska genombrotten inom dryckesförpackningar”, säger Amcors VD och koncernchef Ken MacKenzie.


LiquiForm-metoden innebär att man dramatiskt förenklar formnings- och fyllningsprocessen för ett stort antal konsumentprodukter inom dryckesområdet. Eftersom man eliminerar momentet där den upphettade preformen får sin slutliga flaskform med hjälp av tryckluft och i stället formar flaskan direkt genom att pressa in den aktuella drycken i formblåsmaskinen, så uppnår man flera fördelar och inbesparingar.

Enligt pressmeddelanden från Amcor och Sidel innebär LiquiForm-tekniken att produktionskostnaderna kan minskas med upp till 25 procent, samtidigt som den innebär minskad risk för produktionsstopp, bättre fyllningshygien samt ger möjligheter till större flexibilitet vad gäller flaskdesign.

”Den här tekniken kommer att förändra hela tillverkningsindustrin för rigida plastbehållare och ge stora fördelar för alla aktörer genom hela värdekedjan”, säger Ken MacKenzie.

LiquiForm-konceptet började utvecklas av Amcor redan år 2006, men först nu är man klara att lansera tekniken kommersiellt. Tillsammans med Sidel har Amcor startat ett 50/50 joint venture-företag, som nu äger den patenterade LiquiForm-tekniken. Involverade i samarbetet är också Yoshino Kogyosho Co, som är Japans största producent av plastflaskor, och dryckesproducenten Nestlé Waters.

Amcor och Sidel skriver att joint-venture-företaget kommer att utfärda licenser ,som tillåter maskintillverkare att producera och sälja utrustning, som använder LiquiForm-teknologin. Den globala efterfrågan på nya formblåsnings- och fyllningsmaskiner, där tekniken kan tillämpas, uppskattas till 800 maskiner per år och de första fullskaletillverkningarna beräknas vara igång inom två till tre år.

Mer information om den nya tekniken finns på LiquiForms hemsida. Klicka HÄR!


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-08-18

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Livsmedel Marknad Plast Plast

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK