...
Iggesund testar:
Hur elegant kan en pappersmugg bli?

Hur elegant kan man göra en dryckesmugg av pappersmaterial? Den frågan ville kartongtillverkaren Iggesund Paperboard ge svar på och samtidigt testa gränsera för vad man kan åstadkomma med sitt kartongmaterial.
För ändamålet valde man att tillverka en relativt stor mugg i en sådan dubbelväggig konstruktion, som är ganska vanlig på marknaden. Dubbelväggskonstruktionen gör att man kan använda ett material invändigt i själva muggen, och ett annat i den yttre väggen med uppgift att fungera som både värmespärr och varumärkesbärare.
Resultatet, som syns på bilden ovan, blev en mycket elegant mugg med ett präglat ornamenterat mönster och präglat varumärke. Och en produkt, som ger betydligt lägre miljöpåverkan än plastmuggar.


”För muggens insida valde vi Invercote belagd med polyeten och för utsidan Aluvision, som är Invercote belagd med en tunn aluminiumfolie. Vi ville åt det metalliska inslaget för att kunna få elegans och lyster, trots att vi bara tryckte med en färg, vintage orange”, berättar Anna Adler, ansvarig för projektet vid Iggesund Paperboards marknadskommunikation.

Som utgångspunkt hade man ett ornamenterat mönster, som inramade Iggesunds varumärke Invercote. Tanken var att täcka in allt utom mönstret med orange, och sedan få mönster och produktnamn att lysa genom att prägla upp dem. Den schweiziske verktygsmakaren SMR fick precisionstillverka präglingsverktyget och tryckningen genomfördes senare hos den italienska muggspecialisten Garda.

”Vi gjorde flera test av hur mycket som skulle präglas, men till slut fastnade vi för att prägla upp hela mönstret och varumärket. Det var intressant att se hur präglingen faktiskt fick de metalliska tonerna, som inte var övertryckta av orange, att verkligen lysa”, säger Iggesunds marknadstekniker Alex Guglielmi.

Att matcha de tryckta och präglade områdena var en verklig utmaning. För att vara säkra på att inte råka ut för någon misspassning valde man att reducera antalet muggämnen per tryckark från 27 till 24.

”Invercote är mycket dimensionsstabilt, men ibland är det bättre att satsa på säkerhet. Istället för att satsa på 27 upp så valde vi en försiktighetsprincip med 24 upp. Det är fortfarande ett fantastiskt resultat för den som söker elegans och ett visuellt intryck som kan bära fram ett varumärke”, understryker Alex Guglielmi.

Iggesund tror att kartongbaserade dryckesbägare kan få en renässans, inte enbart för materialets tryckbarhet och möjligheten att tillverka eleganta muggar, utan också för att lonkurrerande material som plast eller styrofoam har betydligt högre koldioxidavtryck än en kartongmugg med en tunn beläggning av PE.

”En mugg av Invercote belagd med PE har koldioxidavtryck som nästan bara är en fjärdedel av en motsvarande mugg i plast, om man räknar enbart med vikterna av ingående material. Redan där är den kartonbaserade muggen en vinnare. Lägger man till det att det finns effektiva återvinningssystem och att man slutligen kan ta tillvara den lagrade bioenergin, så är kartongmaterialet outstanding”, understryker Anna Adler.

Diskussionens vågor går höga kring styrofoambaserade muggars miljöegenskaper, inte minst USA, där flera städer försöker förbjuda användningen av styrofoamliknande material i dryckesbägare och cateringförpackningar. Detta gör att Iggesund ser långsiktiga affärsmöjligheter för kartongbägare.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-08-20

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Kartong Kartong Livsmedel Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK