...
En sensorisk etikett i förpackningen berättar om ett livsmedel är ätbart
Den glade vinnaren Martin Olsson flankeras av Johan Mårtensson, OpenUp/Packbridge, Eva Norling Gersbro, Packbridge, Märit Beckeman, Lunds universitet och Amanda Magnusson, OpenUp/Livsmedelsakademin.

Sensoriska etiketter, som kan mäta status hos livsmedlet i en förpackning, segrade i Packbridge/OpenUps tävling ”Hur kan förpackningen hjälpa till att avgöra om en produkt är ätbar eller inte?”.
Vinnaren, Martin Olsson från Lund-baserade Innosensia, som är ett så kallat lean startup projekt, fick ta emot en prischeck på 400 euro i samband med ett frukostmöte på temat livsmedelsspill och livsmedelsäkerhet som Packbridge arrangerade hos Region Skåne i Malmö.
Juryn menade att Innosensias lösning, när den är klar att lanseras kommersiellt, kan innebära ett rejält genombrott för livsmedelssäkerheten.


Tävlingen var initierad av Eva Norling Gersbro från Packbridge, som under ett par månader har drivit en utmaning på OpenUp, den digitala plattformen för öppen innovation, som gått ut på att hitta en smart lösning, där förpackningen kan hjälpa till att minska på livsmedelsspillet genom att berätta för konsumenten om innehållet är tjänligt eller inte.

Den lösning, som Innosensia utvecklat och som tog hem segern, innebär att man kan mäta livsmedelsstatus i en förpackning genom en sensor, som kan detektera livsmedelsburna bakterier i en bulkdetektion. Sensorisk information mäts med en sensorisk etikett på insidan av en förpackning, som kommunicerar med en annan elektronisk etikett på utsidan av förpackningen genom RFID-teknologi, vilket gör det möjligt att visuellt visa informationen på utsidan.
Idén är också att den elektroniska etiketten på utsidan är utformad som ett digitalt bäst-före-datum med en digital räknare för antalet kvarvarande dagar som livsmedlet i förpackningen är ätbart. Genom att övervaka livsmedelsstatus i förpackningen med den sensoriska etiketten, så uppdateras den visuella informationen på utsidan i realtid genom tagg-till-tagg-kommunikation.

Sensorn bygger på ett bläck, som trycks på sensoretiketten och som innehåller ett metallporfyrin-pigment, vilket är konfigurerat att binda bakteriemetaboliter i kombination med ett mesoporöst material. Det mesoporösa materialet bidrar med en aktiv yta för sensorn som är i storleksordningen "en fotbollsplan" och gör att man kan detektera bakteriemetaboliterna vid mycket små mängder. Pigmentet binder bakteriemetaboliterna från gasfas, så kontakt med livsmedlet är inte nödvändigt. Tekniken har också visat sig kunna användas som en visuell indikator, som ändrar färg från grönt till rött, när bakteriemetaboliter binder till pigmentet.
Den visuella indikatorn kan till exempel appliceras på insidan av en skruvkapsyl till en mjölkförpackning.

Martin Olsson, som tog emot prischecken på 400 euro, håller på att kommersialisera tekniken i startup-projektet Innosensia i samarbete med Robin Thiberg, Erik Lindberg och Henrik Hedlund.

Juryn delade också ut ett hederspris till Niklas Johansson för en idé, som handlar om att få livsmedelsförpackningar att kommunicera med smarta kylskåp. Detta ska ske via förpackningar försedda med så kallade RFID-taggar.

Juryn bestod av Alexander Milanov, SIK, Amanda Magnusson, Livsmedelsakademin, Ingrid Lidbäck, AR Packaging Group, Jan Brattström, Livsmedelsakademin och Märit Beckeman, LTH (ordförande).


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-08-25

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Etikett/Märkning Etikett/Märkning Förpackningsmaterial Livsmedel Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK