ÅR Packaging Group redovisar förbättrade marginaler och en stabil ekonomisk utveckling i sin halvårsrapport för perioden januari – juni 2014.
Omsättningen sjönk något, från 209,5 miljoner euro första halvåret i fjol till 200,6 miljoner euro i år, men rörelseresultatet exklusive engångsposter steg från 8 miljoner euro till 12,1 miljoner euro.
”Vi är på rätt väg med vårt fokus på kärnsegmenten, förbättrad produktmix och ständigt förbättrad operativ effektivitet”, säger VD Harald Schulz (bilden).
Enligt den ekonomiska rapporten ökade bolaget sin rörelsemarginal under andra halvåret i år från 3,8 procent till 6,0 procent. Vidare uppgick nettoresultatet för första halvåret till 3,7 miljoner euro, vilket var en ökning med hela 54 procent jämfört med första halvåret 2013. De största resultatförbättringarna uppnåddes under andra kvartalet i år.
”Vi har en stabil utveckling på affärssidan med de flesta av våra kunder och många projekt med långsiktig potential pågår inom våra affärssegment. Vi fortsätter att fokusera på förbättrade kostnads- och operativ effektivitet och de kontinuerligt förbättrade marginalerna under de senaste kvartalen och den stabila ekonomiska utvecklingen ger oss en stark grund för att fortsätta utvecklingen och ta företaget till nästa nivå”, kommenterar Harald Schulz.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com