...
Unikt svenskt CSR-projekt: Specialöl mot trafficking!

Corporate Social Responsibility (CSR) är något som uppmärksammas alltmer i dagens affärs- och företagsvärld. Men många gånger tar sig CSR kanske inte konkreta uttryck utan stannar vid några vackra ord i företagens årsredovisningar.
På företaget Thurne Teknik, som bland annat tillverkar maskiner och komponenter till pappers- och livsmedelsindustrin, ville VD Ulf Sternerhag göra något annorlunda med bolagets CSR-policy och resultatet blev ett specialtillverkat öl, som propagerar mot människohandel och trafficking!


Thurne Tekniks projekt görs i samarbete med organisationen ”Not For Sale”, som arbetar med att motverka trafficking och det var när Ulf Sternerhag träffade grundaren och ordföranden David Batstone, som idén med ett öl med samma namn som organisationen, dök upp.

Mötet ägde rum i februari i år och redan i maj var Thurne Tekniks specialöl ”Not For Sale Ale” färdigt för försäljning. Vinsten av försäljningen går oavkortat till Not For Sales arbete för att förebygga människohandel.

”Folk ville gärna hjälpa till. Formgivare, konsulter, advokater – ja, alla ringde och erbjöd sin hjälp”, säger Ulf Sternerhag till Nyheter24.

Ölet, som är ett folköl med alkoholhalten 3,4 procent, bryggs på Monks Bryggeri i Stockholm, och vid premiärförsäljningen, som ägde rum i en liten närbutik i Stjärnsund tog ölet slut på bara några dagar.

Ulf Sternerhag berättar för Nyheter24 att ölet nu även ska lanseras internationellt i bland annat Tyskland, Schweiz, Italien och Frankrike och att ett bryggeri i München ska brygga det.

Ulf Stenerhag tycker att projektet – förutom att det ger bidrag till ett behjärtansvärt ändamål – också har mycket att ge för det egna företaget.
”Det handlar om vår egen företagsfilosofi, om ansvar, våra egna värderingar och personliga drivkrafter. Det är ett sätt för oss att växa inte bara som företag, utan även som människor genom att träna oss i att ta ansvar även utanför vår egen organisation”, säger han.

I samband med mässorna Scanautomatic och ProcessTeknik på Svenska Mässan i Göteborg 7-9 oktober kommer besökarna att kunna stifta bekantskap med ”Not For Sale Ale”, dels i Thurne Tekniks monter, där de kan få höra om bakgrunden till projektet och förstås provsmaka, dels vid ett speciellt seminarium, som har rubriken ”Not For Sale Ale, ett öl mot trafficking, CSR i praktiken”. Huvudtalare vid det seminariet blir David Batstone från organisationen ”Not Fot Sale”.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-09-03

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Glas Livsmedel Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK