Förpackningens storlek minskade med 20 procent, palltransporterna blev 60 procent effektivare – och försäljningen ökade med 40 procent på bara en månad...
Det blev de positiva effekterna när Stora Enso Renewable Packaging utvecklade en helt äggförpackning (bilden) till ryska ägg- och fjäderfäproducenten Epicur.
Det hela började för tre år sedan, då Epicur, som ingår i jordbruksföretaget Leto och har sin marknad i de centrala delarna av Ryssland, påbörjade ett projekt för att ersätta den befintliga 20-äggslådan med en ny och bättre förpackningslösning.
Uppdraget hamnade hos Stora Enso Renewable Packaging, vars Designstudio utvecklade en förpackning i wellpapp och med en helt ny strukturell design. Den nya äggförpackningen, som också rymmer 20 ägg, är 20 procent mindre, vilket innebär en rejäl besparing av förpackningsmaterial. Förutom fördelen med minskad materialåtgång kan flera exemplar av den nya förpackningen exponeras på samma yta ute i butik (10-12 förpackningar mot tidigare 8) och vid transport på pall uppges förbättringen vara hela 60 procent.
Den nya hårdare strukturen på förpackningen innebär också att den är lättare för kunden att bära hem och Epicur har noterat en betydande reducering i antalet krossade ägg, såväl i transport- som i butiks- och konsumentledet.
När den nya äggförpackningen lanserades lät resultatet inte vänta på sig. Kunderna uppskattade genast den mindre och stabilare wellförpackningen och inom en månad från lanseringen hade försäljningen stigit med imponerande 40 procent!
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com