...
100-åriga Linds Flexo blir Marvaco
VD Mats Lind håller jubileumstalet till gäster, leverantörer och personal på 100-årsdagen. Till höger Kai Lankinen, VD för huvudägaren, finska Marvaco.
Skylten med nya företagsnamnet är på plats.

Linds Flexo Grafiska AB i Helsingborg, välkända i branschen som leverantör av prepress och tryckmedier inom flexografiskt tryck, har nått den aktningsvärda åldern av 100 år. Det firade man med öppet hus i lokalerna i Helsingborg den 4 september.
I samband med firandet kunde VD Mats Lind avslöja att man samma dag beställt en hypermodern CDI-maskin i flermiljonklassen och att företaget från och med 100-årsdagen byter namn till Marvaco, efter finska huvudägaren med samma namn.


”Ett klassiskt företagsnamn är därmed borta och historia, men nu gäller det att se framåt”, konstaterade Mats Lind i ett jubileumstal under dagen.
Han konstaterade också att 100 år är en anmärkningsvärd ålder och att företaget en gång började med stämplar och skyltar innan man gav sig in i flexobranschen. Det finns förstås massor med anekdoter och historier berätta de här 100 åren, men Mats Lind valde bort dem, eftersom Linds är ett företag som valt att bara se framåt.
”Vi har alltid varit modiga och provat på nya tekniker och våra leverantörer har varit bra på att få oss att investera i nyheterna. Ibland har det varit väldigt lyckat, ibland inte lika bra kanske, men man måste våga”, sade Mats Lind.

På tal om investeringar: på morgonen, samma dag som det öppna huset avhölls, avslutade Linds Flexo förhandlingar med Esko Artwork och skrev under beställningen på en ny Full HD Flexo InlineUV, som lanserades på Drupa 2012.
I fjol köpte Linds Flexos ägare, finska Marvaco, en sådan maskin och Marvaco har sedan dess skördat stora framgångar i olika flexotävlingar världen runt. Finessen med maskinen är att man använder UV-dioder, som integrerar både CDI-belysning och huvudexponering i samma moment. En extra huvudbelysning, som kräver manuellt arbete, behövs inte. Produktionskostnaden blir lägre i en miljö, där det hela tiden handlar om att ta bort kostnader från produkten man ska leverera.

Någon exakt summa på investeringen har inte nämnts i skrivande stund, men det troliga är att den ligger i spannet mellan tre och fyra miljoner kronor. För närvarande finns bara en handfull sådana här CDI-maskiner i norra Europa och totalt har nu Marvaco tre CDI i Finland och två i Sverige.

Förutom investeringen i en ny hypermodern CDI-maskin har Linds Flexo, som numera alltså heter Marvaco, alldeles nyligen även investerat i ett Kongsberg skärbord.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-09-05

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Marknad Maskin och Utrustning Prepress

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK