Arla lanserar ny varumärkesidentitet
En bild från en av reklamfilmerna för Arlas nya globala varumärkeskampanj.

Nordiska livsmedelskoncernen Arla har sett över sin varumärkesidentitet och lanserar en global kampanj för att stärka Arlas position som ett av världens ledande mejeriföretag. Den nya varumärkesidentiteten har fått namnet ”Let in the Goodness” på engelska och här i Sverige lanseras den med namnet ”Upptäck det goda”. Kampanjen innebär bland annat förändrat typsnitt och bilder på förpackningar, mm.
”Kampanjen ska användas på alla Arlas marknader och det känns som vi nu har ett bra sammanhållande språk, som knyter samman design och kommunikationsmanér. Det ger en trevlig, inbjudande och modern helhet”, säger Ann Freudenthal, ansvarig för Arla Brand i Sverige.


Inför lanseringen av den nya kampanjen har Arla undersökt hur mejeriprodukter bidrar till att skapa goda ögonblick i människors liv. Tusentals konsumenter världen över har tillfrågats varför de älskar mejeriprodukter.
”Även om svaren varierade från land till land, så instämde konsumenterna i att mejeriprodukter skapar goda ögonblick, fina minnen och är nyttiga”, säger Ann Freudenthal.

Redan i våras började Arla i Sverige rulla ut den nya varumärkesidentiteten med ny design på merparten av Arlas produkter och nu används det nya kommunikationskonceptet – där även Arlas lastbilar har fått ny dekor – fullt ut.

”Let in the Goodness” är Arlas hittills största globala marknadsföringskampanj och den nya kampanjen ersätter den tidigare ”Closer to Nature” (”Närmare naturen” i Sverige). Kampanjen innefattar en helt ny serie reklamfilmer och annonser och även visuella förändringar ute i butikerna, exempelvis att Arla-produkterna kommer ha likartade förpackningar.
Arlas logotyp kommer inte att förändras i och med den nya identiteten, men andra delar som typsnitt, stilen på bilder och förpackningar har förnyats.

”Inom Arla har vi en stark mejeritradition och vi är kända för att producera och exportera sunda, naturliga och ansvarsfulla mejeriprodukter. Med utgångspunkt i vår starka historia vill vi nu stärka den globala kännedomen om Arla”, säger koncernchefen Peder Tuborgh om den nya varumärkesidentiteten.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-09-08

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Livsmedel Marknad Övriga Övrigt Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK