...
Nytt lättöppnat burklock startar en ”vardagsrevolution” i köket!

Svenska konsumenter kan stoppa undan gafflar och skruvmejslar och glömma varmvatten, skarpa knivar och handdukar…
Som första företag i Sverige lanserar nämligen Orkla Foods Sverige nu nya lättöppnade lock på välkända glasburksförpackade produkter från BOB, Felix och Önos.
Det nya locket kan bli en ”revolution” i köket – det finns de som menar att locket är den bästa uppfinningen sedan osthyveln!


Verktygen är många, när svenskarna vill ha sylt på pannkakorna eller rödbetor till pytten. Svåröppnade burklock är ett problem för äldre, reumatiker och andra med nedsatt handkraft. Men även starka händer misslyckas.
Enligt en konsumentundersökning i ”syltlandet” Norge har 30 procent av befolkningen svårt att öppna burklock och hela 66 procent av de norska kvinnorna använder hjälpmedel för att få upp skruvlock på burkar.

I Sverige öppnas varje dag över 90.000 nya glasburklar med sylt, marmelad, rödbetor, gurka, äpplemos, etc. och svårigheterna att få upp locken är säkert lika stora här som i grannlandet Norge.

”På Orkla Foods är hänsyn till användarvänligheten en viktig del i utvecklandet av både befintliga och nya produkter. Vi vet att svåröppnade burklock har varit ett problem för många och det känns verkligen tillfredsställande att vi nu kan hjälpa till att lösa det”, säger Nina Sandström, marknadschef på Orkla Foods Sverige.

De nya lättöppnade locken är tvådelade. Mittendelen är vakuumförseglad med burken och en yttre, rörlig, ring öppnar eller försluter burken vid vridrörelser.

”En konsument, som fick testa vårt nya lock, tyckte det här var den bästa uppfinningen sedan osthyveln”, berättar Nina Sandström.

I Norge har det nya locket redan gjort succé och rönte stor uppmärksamhet, då varumärket Nora lanserade innovationen på sina burkar. I världens största syltland – norrmännen konsumerar 3,5 kg sylt per person och år – får locket högsta betyg och kallas bland annat ”world class” i pressen.

Ett annat plus är att de nya burklocken på insidan är helt fria från tillsatsämnet Bisfenol A (BPA). BPA är ett ämne, som används i lacken på plåtförpackningar och därför kan förekomma i exempelvis burklock. Studier har visat att det finns en risk att BPA, om det används på förpackningars insida, kan komma ut i livsmedlet och påverka vår hälsa negativt. Orkla Foods Sverige har som målsättning att fasa ut all BPA i sina förpackningsmaterial snarast möjligt och har i samarbete med leverantörer i flera år jobbat aktivt med frågan. De nya locken är ett viktigt del i arbetet med att uppnå målet.

Sedan starten i mitten av augusti håller Orkla Foods Sverige nu på att succesivt leverera produkter som sylter, marmelader, äpplemos och gelé från Felix, BOB och Önos med de nya locken. Även grönsaksprodukter kommer att få de nya locken i takt med att grönsakerna skördas och läggs in. Det stegvisa bytet till lättöppnade lock kommer att fortsätta även under 2015.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-09-09

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Livsmedel Marknad Metall

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK