...
Innovativ förpackning för kiwifrukter gav försäljningsökning på 30 procent
Schurs Fresh’n’GO-påsar med tomater och chilipeppar.
Och här en påse med fruktblandning för barnen.

När det brittiska fruktföretaget Direct Produce Supplies (DPS) noterade en dalande försäljning av kiwifrukt, beslöt man att göra någonting åt sina förpackningar. Den traditionella fruktförpackningen med en nylonnätsöverdragen plastbrikett ansågs förlegad och man ville ha en ny och annorlunda förpackningslösning för produkterna.
Uppdraget hamnade hos Schur Star Systems som tillsammans med kunden designade en ”Fresh´n´GO”-påse av stå-upp-modell, som blev en stor försäljningsframgång.


Storleken på Schur ”Fresh’n’GO”-påsar kan anpassas, så att kunden får plats med måltidsrecept på påsens överdel, och i DPS:s fall optimerade man påsen för sex kiwifrukter.

Stå-upp-påsarna uppmärksammas lätt av konsumenterna och produkterna syns tydligt. Påsarna är lätta att designa och fylls enkelt och snabbt i den speciella Schur Star maskinen 3030-C.

DPS blev mycket nöjda med den nya kiwiförpackningen, som förutom att den exponerar produkterna bättre och fräschare också innebar en 40-procent lättare förpackning, minskade transportkostnader och effektivare utnyttjande av hyllutrymmet i butik.

Och framgångarna med den nya förpackningen lät inte vänta på sig. Konsumenterna reagerade positivt, kiwifrukter blev populära igen och hos den stora dagligvarukedjan Tesco noterade DPS en 30-procentig försäljningsökning av kiwi!

Noteras kan att Schur Star Systems har tilldelats Tesco Value Award för sin expertis i framtagande av de speciella Fresh´n´GO”-påsarna, som förutom till kiwi även används till produkter som tomater, chilipeppar, fruktblandningar, m fl.

Enligt Schur är deras Schur Star koncept den mest flexibla förpackningslösningen. Det krävs ingen starttid, det behövs inga extra verktyg och det går snabbt att byta förpackningslinje. På de högkvalitativa påsarna är det lätt att skapa en unik grafisk profil. Och påsarna kan fyllas manuellt, halvautomatiskt eller helt automatiskt. De har dessutom innovativa former och funktioner.

Schur anför också att konsumenterna uppskattar konceptet därför att påsarna är bra att bära och återförsluta, det är lätt att se produkterna och förpackningarna har tilltalande färger. Konsumenterna anser också att förpackningen skyddar produkterna och signalerar toppkvalitet.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-09-11

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Livsmedel Marknad Plast Plast

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK