...
Förpackningen bakom lanseringssuccé för nytt mörkrostat kaffe från Löfbergs

Hur viktig en förpackning är för att en produkt ska bli en försäljningsframgång blev uppenbart för kaffeproducenten Löfberg vid lanseringen av det mörkrostade kaffet Kharisma. Produktkvalitet, butiksexponering och markandsföring visste man var viktiga faktorer, men när det gäller Kharisma visade det sig att förpackningsdesignen var minst lika avgörande.
”Kharisma är vår mest lyckade lansering hittills och nu försöker vi lära oss varför det gått så bra. Vi vet att vi hittade en smakprofil, som många gillar, men klart är också att förpackningen väckt stort intresse och köplust”, säger Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs.


Med hjälp av insiktsbyrån Straylight undersökte Löfbergs nyligen hur förpackningen uppfattas av och påverkar konsumenten. Med utgångspunkt i modern hjärnforskning mätte Straylight hur hjärnan reagerar på förpackningen och vilka beteendeförändringar som aktiveras.
”Vår mätning visar att när en kund tittar på Löfbergs förpackning skapar den kraftiga impulser att köpa och prova. En lyckad kombination av färger, kontraster, text och bild ger Löfbergs en fördel mot flera andra kaffemärken”, säger Magnus Ernestam, VD på Straylight.

Kharisma lanserades för tre år sedan och tog snabbt för sig i hyllan. Försäljningen har ökat konstant.
”Vi visste tidigt att smakprofilen var rätt.. Däremot blev vi lite förvånade i början, när vi märkte att vi nådde ut med Kharisma så snabbt, men nu vet vi att förpackningen spelade stor roll", säger Leif Sjöblom.

Leif Sjöblom säger att Straylights undersökning gav nya insikter kring förpackningens betydelse, som Löfbergs nu tar med sig i det fortsatta arbetet.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-09-12

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Livsmedel Marknad Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK