...
Arla har lagt bud på egyptiskt mejeribolag

Arla skriver i ett pressmeddelande att man lagt ett icke-bindande bud på det börsnoterade egyptiska mejeriföretaget Arab Dairy Products Company (ADPC.ca), som har sitt huvudsäte nära Kairo.
Vid ett köp kommer Arla att bli en av de fem-sex största mejeriaktörerna i Egypten. 
”Vårt bud är inte bindande, men blir nu officiellt, eftersom Arab Dairy är börsnoterat. Företaget ser ut att passa våra ambitioner i Egypten bra och nu ska vi ner i detaljerna, innan vi tar beslut om ett köp”, säger Rasmus Malmbak Kjeldsen (bilden), som är ansvarig för Arlas verksamhet i Mellanöstern och Afrika.


En så kallad due diligence-fas går nu igång, där Arla – efter att ha gett ett icke-bindande bud på upp till 100 procent av aktierna – kan få en mer detaljerad inblick i de delar av Arab Dairys verksamhet, som inte finns beskrivna i årsredovisningen

”Förutsättningen för ett köp är att företagets ekonomi är god”, skriver Arla i pressmeddelandet.

Det intressanta med Arab Dairy är att företaget har en stark position inom både detaljhandel och foodservice (restauranger och storhushåll), vilket passar bra med Arlas fokus på just dessa säljkanaler. Köpet kan ge Arla en placering bland de 5-6 största mejeriaktörerna i Egypten och en marknadsandel på 13-15 procent i ostkategorierna.

”Arab Dairys lokala produktion är baserad på så kallad rekombinering, där mjölkpulver och vatten blandas för att sedan användas till osttillverkning. Cirka 80 procent av mjölkpulvret importeras till Egypten. Det finns alltså potential att använda den mjölk våra ägare Arlabönderna producerar till värdeförädlade produkter och avsätta dem på en marknad i tillväxt”, säger Rasmus Malmbak Kjeldsen.

Några korta fakta om Arab Dairy: 
* Omsättning: 68 miljoner euro (2013)
* Säljvolymer: 43.000 ton mejeriprodukter (2013)
* Har position 1-4 i flera stora produktkategorier, primärt ostar av feta-typ, mjukost och hårdost
* Största varumärke: Panda
* Åtta distributionscentraler och 125 distributionsbilar, som täcker hela landet
* Produktionskapacitet på 80.000 ton vid en nyare anläggning 50 km utanför Kairo, med plats för en eventuell utbyggnad.

Egypten är ett land i tillväxt och landet är en av de största mejerimarknaderna i regionen Mellanöstern och Nordafrika, som har mycket gemensamt när det gäller konsumtion av mejeriprodukter. Det bor omkring 90 miljoner människor i området och både befolkningen och köpkraften växer. Samtidigt förändras konsumtionsmönstret, från konsumtion av mejeriprodukter, som tillverkats i hemmet eller i den nära omgivningen till produkter tillverkade och förpackade på ett mejeri och köpta i en butik.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-09-12

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Köp/Försäljning/Samgående Livsmedel Övriga Övrigt Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK