Första halvåret i år innebar en rekordförbrukning i Storbritannien av öl, cider och läsk förpackade i dryckesburkar. Det meddelar sammanslutningen UK Can Makers, som representerar brittiska tillverkare av dryckesburkar.
Den sammanlagda förbrukningen under första halvåret av dryckesburkar för öl, cider och läsk uppgick till 4,835 miljarder burkar, vilket är rekord och en ökning med 7,1 procent.
Ett gynnsamt ekonomiskt läge, en varm vår och stora sportevenemang anges som faktorer, vilka bidragit till att britterna köpt drycker på burk som aldrig förr.
Den största ökningen noteras för dryckesburkar med öl eller cider. Här ökade försäljningen med 8,2 procent eller 170 miljoner enheter och totalt förbrukades 2,278 miljarder öl- och ciderburkar i Storbritannien under perioden. Även förbrukningen av burkar med läsk och andra soft drinks steg och landade på 2,557 miljarder burkar.
Ökningen av burkförbrukningen gäller alla burkstorlekar. Noterbart är dock att försäljningen av större burkar med energidrycker, som vid motsvarande mätning i fjol hade ökat med 18,1 procent, första halvåret i år ökade med ytterligare 23,1 procent!
”Den brittiska dryckesburksmarknaden fortsätter att utvecklas positivt med högre tillväxt under första halvåret 2014 än under någon liknande period under det senaste decenniet. Utmärkt draghjälp har vi utan tvekan fått av Storbritanniens ekonomiska tillväxt, bra väder och stora sportevenemang som fotbolls-VM”, säger Graham Fenton, ordförande i UK Can Makers.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com