Tuff uppgift för SPICE-deltagarna:
Hur förpackar man en digital musiktjänst?
Hur förpackar man en digital musiktjänst? Kanske i stora kartonglådor, eller… Bilden är från kampanjfilmen för SPICE: 14, som du hittar om du klickar HÄR!)
HÄR!)">
Pål Pdttersson
Jonathan Forster
Jimmy Nyström

Nu startar årets SPICE-tävling för hållbara förpackningar som anordnas av BillerudKorsnäs och Berghs Schools of Communication, och konkurrensen är hård.
Studenterna på skolan står nu inför den spännande utmaningen att skapa en innovativ och hållbar förpackningslösning för den digitala musiktjänsten Spotify


Den digitala musikleverantören Spotify har en produkt, som enbart existerar digitalt. Frågan är hur man kan skapa en fysisk närvaro för produkten och hur den i så fall skulle gestalta sig.
Det är den utmaning som eleverna på Berghs School of Communication ställs inför nu när förpackningsdesigntävlingen SPICE: 14 sätter igång. SPICE, som är ett samarbete mellan BillerudKorsnäs och Berghs, står för Sustainable Packaging & Innovation Communication Event och syftar till att stimulera elevernas kreativitet och belysa det växande behovet av hållbara lösningar.

De deltagande lagen kommer i dag att delta i ett möte på BillerudKorsnäs produktionsanläggning i Skärblacka, utanför Norrköping. Där kommer de att få uppgiften, som är att utforma en Spotify-upplevelse, som kan användas för marknadsföringssyften.
Den fysiska närvaro, som eleverna skapar, ska hjälpa Spotify att "engagera de befintliga användarna så att de blir förespråkare för produkten och lockar presumtiva nya användare".

För att marknadsföra evenemanget och belysa svårigheterna som förknippas med att förpacka en digital produkt har man låtit producera en kampanjfilm. Tävlingen avslutas den 29 oktober, då man även offentliggör vinnaren.
SPICE genomförs nu för femte gången och har vuxit från en tävling för eleverna vid Berghs till att bli en integrerad del av kursen Hållbar förpackningsdesign på skolan.
”Samarbetet med BillerudKorsnäs ligger i linje med det sätt som Berghs strukturerar sina heltidskurser: verklighetsbaserade fall, som har stöd av specialister med utmärkta branschkunskaper”, säger Pål Pettersson, som är programansvarig för Grafisk Design på Berghs School of Communication.

Det betyder mycket för tävlingen att man har fått med Spotify på tåget och det är första gången som man fokuserar på en digital produkt.

Spotifys Nordenchef Jonathan Forster säger att hans företag är mycket glada över att få delta.
”Vi får många förfrågningar och orsaken till att vi accepterade det här evenemanget var att det kändes välorganiserat och välplanerat. Det blir spännande att se vilka kreativa lösningar som eleverna kommer fram till under hösten”, säger Jonathan Forster.

Jimmy Nyström, Business Development Director på BillerudKorsnäs och projektledare för SPICE: 14 säger att BillerudKorsnäs gillar att utmana det konventionella och att hitta nya förpackningslösningar.
”Det är första gången som vi fått frågan om att förpacka ett internationellt känt digitalt varumärke, vilket visar att även digitala varumärken behöver fysiska förpackningar för att nå sina målgrupper”, menar Jimmy Nyström.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON

Publicerad: 2014-09-24

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Marknad Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
OBS! Du som prenumerar på nord emballage / packnews.se får nu tillgång till extramaterial som ej tidigare funnits på sajten.
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK
RPC
Dynatec
Mobergs
Speedpac
Antpac