...
Ny Tetra Pak-rapport:
Den globala efterfrågan på mjölk ökar och kommer att bli större än utbudet
Drickyoghurten Verum är ett exempel på en mjölkprodukt anpassad till en livsstil ”på språng”.
Mjölkbaserad återhämningsdryck från norska Tine.

För första gången kommer efterfrågan på mjölk i världen att vara större än utbudet! Det visar rapporten Tetra Pak Dairy Index, som publiceras i dag.
Den globala konsumtionen av mejeriprodukter förväntas öka med 36 procent mellan 2014 och 2024, främst drivet av befolkningstillväxten och förbättrad levnadsstandard i Afrika, Asien och Latinamerika. Samtidigt förändras konsumtionsmönstren av mejeriprodukter i mogna marknader som Europa och USA till följd av förändrad livsstil och ökat hälsofokus.


Tetra Pak Dairy Index är en återkommande rapport, som behandlar konsumtionstrender inom mejeriindustrin och ger en bra inblick i de globala trender, som driver utvecklingen. Enligt den senaste Dairy Index, som är nr 7 i ordningen, förutspår Tetra Pak en ökad global mjölkkonsumtion och en växande trend med fokus på hälsa och en enklare vardag.

Den globala konsumtionen av mjölk förväntas öka med 1,8 procent mellan 2013 - 2016, från 212 miljarder liter till 223 miljarder liter. Det beror på att allt fler konsumenter i utvecklingsländer adderar mejeriprodukter till sin kost för deras hälsofördelar. På längre sikt spås den globala konsumtionen av mejeriprodukter öka med 36 procent, mellan 2014 och 2024.

Samtidigt som dessa marknader blomstrar, står mejeriföretagen inför utmaningar på sina traditionella hemmamarknader. Försäljningen av vit mjölk i USA är den lägsta på 30 år och i Västra Europa väntas den minska med 0,3 procent de kommande tre åren. Istället konsumeras allt fler så kallade ”value-added” produkter, där mjölk berikats med exempelvis juice, müsli eller smaksättningar Skälet är förändrade kostvanor och en stressigare livsstil. Framförallt skippas frukost på grund av tidsbrist, och ersätts med on-the-go produkter eller något att äta snabbt vid skrivbordet, så kallad ”deskfasting”.

Även den växande hälsotrenden har ökat efterfrågan på nyttiga alternativ. Särskilt produkter, som berikats med extra protein från mjölk, är populära, liksom smoothies och drickyoghurt. Statistik från Datamonitor visar att över 45 procent av konsumenterna gillar drickbara mellanmål, vilket skapar möjligheter för mejerierna att förbättra sin lönsamhet.

Ett sådant exempel är Norrmejerier vars drickyoghurten Verum passar in bra i en livsstil på språng. Enkelt som snabb frukost eller mellanmål tack vare sin nätta storlek och praktiska skruvkork. Dessutom är Verum rik på kalcium och vitaminer samt innehåller minst en miljard av de unika mjölksyrabakterierna från Västerbotten.
”Verum Drickyoghurt är anpassad till dagens tidspressade samhälle. Det är på alla sätt en modern produkt som nu har uppgraderats med en ny användarvänlig förpackning som uppfyller on-the-go beteendet”, säger Maria Skogelid, chef för riks & exportmarknad vid Norrmejerier.

Ett annat exempel på hur innovativa mejeriföretag kan hjälpa konsumenten i sin vardag är norska Tine, som i samarbete med näringsfysiologer på Toppidrettssenteret har tagit fram en serie med träningsmat och dryck, vid namn YT. Sortimentet inkluderar bland annat proteinrika smoothies och återhämtningsdrycker med uppbyggande proteiner från mjölk. Förpackningen är dessutom väl anpassad till en aktiv livsstil och kan förvaras i rumstemperatur.
”YT-produkterna är smakfulla och nyttiga alternativ som passar både konsumenternas livsstil och diet. För oss är det en viktig uppgift att kontinuerligt identifiera förändrade behov och ta fram bra produkter för smak- och hälsomedvetna konsumenter, förpackningar som möjliggör detta är en viktig del”, säger Karl Georg Raastad, varumärkeschef på Tine.

------------------------------------------------------------------
Rapporten Tetra Pak Dairy Index har till syfte att hjälpa mejeriproducenter att identifiera nya tillväxtmöjligheter, samtidigt som den ger alla branschanalytiker information om aktuella fakta, siffror och trender inom den globala mejeriindustrin. Uppgifterna i rapporten är hämtade från många olika källor, såväl Tetra Paks egna som externa, och har analyserats av Tetra Paks mejerimarknadsexperter. Tetra Pak Dairy Index innehåller även Tetra Paks analys av branschen baserat på företagets dagliga arbete med mejerikonsumenter, regeringar, icke-statliga organisationer och lokala samhällsgrupper runt hela världen för att stödja alla aspekter av mejerivärdekedjan.

Läs senaste Tetra Pak Dairy Index genom att klicka HÄR eller se en snabbredovisning på YouTube HÄR.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-10-01

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Livsmedel Marknad Övriga Övrigt Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK