Svenska Retursystem och Norsk Lastbaerer Pool (NLP) har signerat ett ”Letter of Intent” om att under våren nästa år inleda ett samarbete, som innebär att företagens helpallar kan användas för leverans av varor mellan länderna utan extra hantering för vare sig handeln eller leverantörer.
Svenska Retursystem och NLP har sedan länge använt identiska returhelpallar i sina respektive retursystem och med det kommande samarbetet behöver kunderna inte längre särskilja pallarna.
”Marknaden har efterfrågat ett sätt att använda våra returhelpallar även vid export. Nu gör vi det möjligt för våra kunder i Sverige att använda vårt helpallssystem även när de levererar till Norge. Vår målbild är att de första kunderna skall kunna leverera pallar över gränsen från och med mars 2015”, säger Anna Elgh, VD på Svenska Retursystem.
Svenska Retursystem och NLP har inte bara identiska returhelpallar, utan man har också liknande affärsupplägg som baseras på dygnshyra. Den enda skillnaden mellan de olika pallarna är företagens logotyper. Verksamheternas olika affärssystem gör dock att leverantörer, som idag exporterar varor, tvingas hålla isär vilka pallar som ska till vilket land. I det kommande samarbetet behöver man som kund inte längre särskilja pallarna utan det räcker med att man rapporterar sina pallöverföringar i mottagarlandets orderportal. Svenska Retursystem och NLP sköter sedan balanseringen mellan retursystemen.
”Vårt samarbete med NLP kommer att möjliggöra leveranser av returhelpall till både svensk och norska handeln utan att våra kunder behöver särskilja om det är en svensk eller norsk pall. Detta innebär att varor som säljs i båda länderna inte behöver ha unika artikelnummer vilket i sig kraftigt förenklar produktions- och leveransflöden. För våra kunder på handelssidan innebär detta att de endast behöver arbeta i ett gränssnitt oavsett om leveransen kommer från Norge eller Sverige”, säger Conny Swahn, försäljnings- och marknadschef på Svenska Retursystem.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com