...
DHL presenterar studie som förutspår kraftig ökning av den globala e-handeln

Internationella logistikföretaget DHL har undersökt hur framtidens shopping och e-handel kan tänkas utvecklas. Studien kallas ”Global E-Tailing 2025” och i den presenteras resultatet i fyra tänkbara scenarier.
Enligt DHL blir e-handel allt hetare och bolaget spår i ett scenario att den kommer att öka drastiskt och stå för upp emot 40 procent av den globala handeln inom elva år.


Enklare beställningslösningar, leverans inom enbart några timmar eller expresstransport ”deluxe”, där varje minut räknas? Eller varför inte leverans med drönare? Många undrar hur konsumenternas krav och köpmönster kommer att påverka framtidens logistik och e-handel. I DHL:s globala framtidspaning Global E-Tailing 2025, presenteras fyra scenarier utifrån en noggrann analys, där konsumentmönster, energi- och råvarupriser samt tekniska, politiska och sociala faktorer har tagits i åtanke.

Enligt studien går e-handeln en ljus framtid till mötes och i ett av de tänkbara scenarierna i Global E-tailing 2025 förutspås att näthandeln kommer att stå för mellan 30 och 40 procent av den globala handeln inom elva år

I ett annat scenario spås en digital utveckling, som möjliggör mängder av smarta lösningar, som underlättar för konsumenten. Varför inte automatiska matinköp till exempel?

Ett annat scenario spår en framtid, där en global finanskris får konsumenten att se över sina köp och snarare anamma uthyrningspooler och den så kallade gör-det-själv-trenden istället.

I samband med mässan Logistik 2014 på Kistamässan, som äger rum i morgon och på torsdag, parallellt med förpackningsmässan Empack, kommer DHL att föreläsa om logistik och presentera studien.
Den 15 oktober föreläser DHL:s miljö- och kvalitetschef Ylva Öhrnell, som nyligen utsetts till ordförande för Näringslivets Miljöchefer, om hållbarhet och citylogistik och den 16 oktober berättar Jonas Lindell, Head of B2C på DHL Sweden, om studiens resultat och framför konkreta teorier kring framtidens e-handel.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-10-14

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Marknad Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK