...
Undersökning slår fast:
Svåröppnade konservburkar banar väg för alternativa förpackningslösningar

Att konservburkar tillhör avdelningen besvärliga och svåröppnade förpackningar är väl kanske ingen stor nyhet. Men för att få svart på vitt har undersökningsföretaget Canadean utfört en stor enkät med brittiska konsumenter och där konstateras att var femte konsument (22 procent) tycker att konservburkar är svåra att öppna. Och överraskande nog är motståndet och frustrationen över konservburkarna störst bland yngre konsumenter (28 procent i åldersgruppen 25 till 34 år) medan bland äldre konsumenter (+55 år) är det bara 16 procent som svär över burkarna…

”Dagens konsumenter och speciellt yngre vuxna väljer ofta snabba lösningar för sin lunch eller middag och vill då ha omedelbar bekvämlighet. Även om det är en minimal tidsskillnad mellan att öppna en modern konservburk och att öppna förslutningen på en ståpåse eller liknande förpackning, så vill unga konsumenter helt enkelt inte göra sig besväret att plocka fram en konservöppnare eller ´kämpa´ med en öppningsring!”, säger Ronan Stafford, senioranalytiker hos Canadean.

Även om man kanske kan förundra sig över att så många och speciellt yngre tycker att dagens moderna konservburkar, trots att de är avsevärt mer lättöppnade än sina föregångare, fortfarande hör till avdelningen svåröppnade förpackningar, så kan det brittiska undersökningsresultatet ändå ses som en direkt fingervisning om i vilken riktning utvecklare och designers av livsmedelsförpackningar bör röra sig.

Tidsvinster i köket eller vid matförberedelser i annat sammanhang blir allt viktigare för dagens konsumenter, slås Canadeans undersökning fast. Även om man bara tjänar 30 sekunder på att exempelvis välja en mer lättöppnad förpackning, så anses det vara en viktig faktor!
”Konservburkar kommer troligen att förbli en stapelvara på stormarknaderna tack vare sina låga priser, men jag förväntar mig att olika lättöppnade påskoncept och pappersbaserade förpackningslösningar ökar i popularitet, främst bland det stressade kontorsfolket och bland yngre barnfamiljer”, säger Ronan Stafford.

I undersökningen pekas ett speciellt produktområde ut som extra intressant när det gäller övergång till andra förpackningstyper. Det gäller fisk- och skaldjursprodukter som sardiner, tonfisk, räkor, musslor, etc. där kravet på lättöppnade förpackningslösningar kommer att leda till en allt snabbare övergång från traditionella konservburkar till förpackningar typ flexibla ståpåsar med barriär- och förslutningsegenskaper, som gör att produkterna kan förvaras i rumstemperatur.
”Även om konservburkarna fortfarande är i klar majoritet, så visar den snabba tillväxten hos alternativa förpackningar att sådana lösningar kvickt anammas och väljs av de yngre konsumentgrupperna”, säger Ronan Stafford.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-10-15

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Livsmedel Marknad Metall

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK