Sedan i somras har Stora Enso Renewable Packaging en ny innovationschef, som förväntas ytterligare stärka divisionens strategier och visioner. Den nye innovationschefen heter Marko Hakovirta (bilden) och han har en professionell bakgrund inom innovation och teknologi, både från den akademiska och den industriella världen.
I ett pressmeddelande säger Marko Hakovirta att han är full av idéer om hur affärsområdet Renewable Packaging ska kunna utveckla sin innovationsprocess och stärka dess inverkan på verksamheten.
”Vi har ett mycket gott rykte om oss för våra forsknings- och utvecklingscentra, speciellt de med förpackningsinriktning i Karlstad och Imatra, som betraktas som toppklass i branschen. Vi är exempelvis högt respekterade för vår det vi gör in om nanocellulosa och är kända för att ha den högsta nanocellulosakapaciteten i branschen. Även om den fortfarande befinner sig i en förkommersiell fas, så har vi kunskapen att starta upp storskaliga tillämpningar”, säger Marko Hakovirta.
Den nye innovationschefen tror också det finns stora tillväxtmöjligheter för ökat konsumentfokus på förpackningsinnovation och –design.
”Förpackningsindustrin övergår alltmer från tillverkningsanpassade förpackningar till ett användarcentrerat synsätt och vi måste vara en del av denna utveckling”, säger Marko Hakovirta.
Förutom innovationer ser Marko Hakovirta produktionskostnader, tillverkningseffektivitet, logistik, optimering, konsumentupplevelse, funktionalitet och användarvänlighet som faktorer som driver förpackningsutvecklingen. Han tycker också att Stora Enso Renewable Packaging bör bli bättre på att utnyttja den globala innovationsmiljön genom att utveckla fler internationella samarbeten med universitet och institutioner samt utveckla modeller för hur man ska kunna arbeta nära inkubatorer och kanske även själv fungera som en innovationsinkubator.
”Att föra samman olika nätverk skapar alltid nya miljöer. Innovation är ett stort ord och som sådant mycket inspirerande, men för att ett innovationsprojekt ska kunna drivas framåt och bli verklighet, behövs en affärsplan, annars förblir det bara en idé”, avslutar Marko Hakovirta.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com