...
Han är ny innovationschef hos Stora Enso Renewable Packaging

Sedan i somras har Stora Enso Renewable Packaging en ny innovationschef, som förväntas ytterligare stärka divisionens strategier och visioner. Den nye innovationschefen heter Marko Hakovirta (bilden) och han har en professionell bakgrund inom innovation och teknologi, både från den akademiska och den industriella världen.
I ett pressmeddelande säger Marko Hakovirta att han är full av idéer om hur affärsområdet Renewable Packaging ska kunna utveckla sin innovationsprocess och stärka dess inverkan på verksamheten.


”Vi har ett mycket gott rykte om oss för våra forsknings- och utvecklingscentra, speciellt de med förpackningsinriktning i Karlstad och Imatra, som betraktas som toppklass i branschen. Vi är exempelvis högt respekterade för vår det vi gör in om nanocellulosa och är kända för att ha den högsta nanocellulosakapaciteten i branschen. Även om den fortfarande befinner sig i en förkommersiell fas, så har vi kunskapen att starta upp storskaliga tillämpningar”, säger Marko Hakovirta.

Den nye innovationschefen tror också det finns stora tillväxtmöjligheter för ökat konsumentfokus på förpackningsinnovation och –design.
”Förpackningsindustrin övergår alltmer från tillverkningsanpassade förpackningar till ett användarcentrerat synsätt och vi måste vara en del av denna utveckling”, säger Marko Hakovirta.

Förutom innovationer ser Marko Hakovirta produktionskostnader, tillverkningseffektivitet, logistik, optimering, konsumentupplevelse, funktionalitet och användarvänlighet som faktorer som driver förpackningsutvecklingen. Han tycker också att Stora Enso Renewable Packaging bör bli bättre på att utnyttja den globala innovationsmiljön genom att utveckla fler internationella samarbeten med universitet och institutioner samt utveckla modeller för hur man ska kunna arbeta nära inkubatorer och kanske även själv fungera som en innovationsinkubator.
”Att föra samman olika nätverk skapar alltid nya miljöer. Innovation är ett stort ord och som sådant mycket inspirerande, men för att ett innovationsprojekt ska kunna drivas framåt och bli verklighet, behövs en affärsplan, annars förblir det bara en idé”, avslutar Marko Hakovirta.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-10-16

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Personal

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK