90 procent mindre förpackningsavfall med vakuumpackad köttfärs i rulle

Göteborgsbaserade Styckmästarn i Gamlestan AB lanserar köttfärs i en ny förpackningstyp. I stället för de traditionella filmöverdragna trågen med modifierad atmosfär vakuumpackar man nu färsen i samma typ av plastrullar, som är vanliga för ärtor, bruna bönor, risgrynsgröt, etc.
Med den nya förpackningstekniken kan Styckmästarn minska förpackningsavfallets vikt med 90 procent årligen.


Styckmästarn levererar bland annat kött till nätbutiken Mat.se i Göteborg. Man producerar totalt 2.151 ton köttfärs om året och med traditionell inpackning i tråg innebär det en sammanlagd emballagevikt på cirka 80,5 ton. Med den nya förpackningstekniken med packning i plastrulle minskar vikten för varje individuell förpackningen från 30 till 3 gram, vilket i sin tur innebär att man på årsbasis kommer ner i en sammanlagd förpackningsvikt på 72,5 ton, dvs en minskning med 90 procent!

”Ju fler kunder, som förstår de miljömässiga vinsterna med förpackningstekniken, desto närmare kommer vi vårt mål om en hållbarare färsprodukt på den svenska marknaden. Mat.se är en mycket intressant kund till oss, som snabbt kan ställa om sitt flöde och medverka till att vi når ut med den nya förpackningen”, säger Daniel Wahlgren, VD på Styckmästarn.

Färs är hållbarhetsmässigt den känsligaste produkten i köttbranschen. Fördelarna med den nya tekniken, där köttfärsen vakuumpackas i rulle istället för i traditionella tråg, är flera: 
Med vakuumtekniken får köttet en längre hållbarhet. Det bidrar till minskat matsvinn i såväl butik som hos konsument. Trågpackat har maximalt 8 dagars hållbarhet medan vakuumpackat har upp till 21 dagars hållbarhet.
Vakuumförpackningen behåller dessutom råvaran helt naturlig i och med att ingen livsmedelsgas tillsätts.

”Styckmästarns nya förpackningsteknik och deras ambition att hitta lösningar, som bidrar till en hållbar utveckling och minskat matsvinn, ligger helt i linje med den vision vi har på Mat.se. Vi har ett svinn på cirka 0,5 procent i vår butik och maten åker kollektivt ut till våra kunder, vilket minskar miljöpåverkan väsentligt”, säger Måns Danielson, VD för Mat.se.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-10-22

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Livsmedel Marknad Plast

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK