...
Nya märkningskrav riskerar stoppa tusentals livsmedel i julhandeln!
”Tusentals livsmedel riskerar att stoppas i julhandel”, säger Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist.

En plötsligt ändrad tolkning från Livsmedelsverket av EU:s nya märkningsregler gör att tusentals livsmedelsprodukter riskerar att stoppas för försäljning lagom till julhandeln! Det skriver intresseorganisationen Livsmedelsföretagen i ett pressmeddelande.
Anledningen är enligt Livsmedelsföretagen att Livsmedelsverket jurister nu gör en ny tolkning av EU:s nya märkningsregler för livsmedelsförpackningar, som träder i kraft den 13 december. Juristerna menar att det inte räcker med att förpackningarna märks med enbart ett telefonnummer för konsumentkontakt utan det måste även finnas en fysisk postadress. Detta skulle innebära att företagen måste få fram nya förpackningar med korrekt märkning till den 13 december, vilket betraktas som en omöjlighet!


Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist är starkt kritisk till att Livsmedelsverket nu gör den här tolkningen och går ut med det mindre än två månader innan man menar att bestämmelsen ska träda i kraft.
Att få fram nya förpackningar och/eller etiketter till livsmedelsprodukter tar normalt mellan fyra och sex månader, och för vissa branscher upp till ett år.
”Det innebär att många företag inte har en chans att hinna få fram nya förpackningar till den 13 december”, säger Marie Söderqvist.

Enligt Livsmedelsverket ska inga förpackningar som redan finns ute i handeln beröras, utan dessa kan säljas som vanligt, även efter den 13 december. Men när dessa förpackningar är slutsålda, är det de nya förpackningarna, märkta även med en fysisk postadress, som gäller.

”Det har blivit panik i branschen. Det är helt orimligt att Livsmedelsverket skapar en ny tolkning av reglerna med så här kort varsel. Det är omöjligt för företagen att få fram nya förpackningar redan till mitten av december. Tusentals livsmedel riskerar att stoppas för försäljning lagom till julhandeln och för månader framöver!”, säger Marie Söderqvist.

Nästan alla konsumentreaktioner sker i dag per telefon, mail eller via sociala mediekanaler, och inte via pappersbrev.
”Vi uppmanar Livsmedelsverket att ta sitt förnuft till fånga och stå fast vid sin tidigare hållning att telefonnummer som konsumentkontakt godtas”, säger Marie Söderqvist.

Från Livsmedelsverkets sida har man dock en annan uppfattning om det här problemet. Enligt TT menar Livsmedelsverket att man redan i maj i år informerade om de nya märkningsreglerna.
”Vi har gått ut tidigt och varit väldigt tydliga med att det kommer att vara namn och adress som gäller nu”, säger Lena Wallin, statsinspektör på Livsmedelsverket.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-10-27

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Etikett/Märkning Livsmedel Marknad Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK