Bättre service med ”Care by Iggesund”
”Vår service är till för att kunderna ska få ut mesta möjliga av Invercote och Incada”, säger Arvid Sundblad.

Under vinjetten ”Care by Iggesund” tar nu kartongtillverkaren Iggesund Paperboard krafttag för att förbättra sin service. Företaget pekar ut en rad tjänster man erbjuder sina kunder, men viktigast är leveransservicen. Likt de flesta andra företag som producerar kartong har man – och inte minst kunderna - lidit av ledtider som varierat påtagligt.
”Om man har ett kapacitetsutnyttjande på nära 95 procent blir man väldigt känslig för variationer i efterfrågan, särskilt när den ökar. Historiskt har vi haft ett antal sådana tillfällen och det vill varken vi eller våra kunder vara med om igen”, säger Arvid Sundblad, global marknadsdirektör inom Iggesund.


I ett par år har en logistikorganisation arbetat för att gradvis förbättra läget, och för ett drygt halvår sedan sjösatte Iggesund de kraftigt moderniserade stödsystem som lägger grunden för en bättre leveransservice.
”Systembytet var så omvälvande att det ungefär motsvarar att byta hjärta, lungor och blodomlopp på en människa. Omläggningen ger oss förutsättningarna att påbörja marschen mot konstanta ledtider, men det tar tid”, poängterar Arvid Sundblad.

Iggesunds lösning för leveransservice spänner från övernattservice från dedikerade lager per kund till normala leveranser från bruken med ett antal varianter däremellan, och man räknar med ytterligare utveckling det närmaste året.

Iggesunds serviceerbjudande handlar också om allt det som omger produkterna Invercote och Incada; från teknikstöd på lokala marknader till den kartongkunskap företaget erbjuder genom olika referensverk.

”Vi vill inte bara att kunderna ska köpa vår kartong. För oss är det också viktigt att de får ut mesta möjliga av den. All vår dokumentation, tillsammans med en teknikerkår, som finns på den lokala marknaden med erfarenheter från verksamheter och projekt som liknar våra kunders, är till för att säkerställa detta. Delar av stödet har vi haft länge, men vi har inte varit så tydliga mot bredden av kunder att erbjudandet finns”, understryker Arvid Sundblad.

Andra delar av serviceerbjudandet, som lanseras under namnet ”Care by Iggesund”, är en snabb och enkel beställning av prov- och inspirationsmaterial, produktsäkerhetsinformation och -certifikat samt tillgång till de analysmöjligheter som finns vid Iggesunds ackrediterade Laboratorium för Sensorisk och Kemisk Analys.

Iggesunds omfattande miljödokumentation är också en del av servicen, inte minst som en garanti för att kunderna inte ska råka ut för obehagliga överraskningar på grund av skogsråvarans ursprung.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-10-30

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Kartong Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK