Reklam- och designbyrån AdPlant har fått i uppdrag att göra ny design till livsmedelskedjan Lidls alla förpackningar, enligt ett pressmeddelande.
Eftersom Lidl har som policy att arbeta isolerat med varje produktkategori för sig och utveckla egna varumärken inom kategorierna, så blir det ett annorlunda arbete att göra nya designer till alla kedjans förpackningar.
”Utmaningen med hela det pågående designprojektet är att vi arbetar med många olika kategorier som alla behöver få sin egna smakfulla design”, säger Marcus Enström på AdPlant.
En av grundtankarna i Lidl-konceptet är att man köper varor utan mellanhänder från olika leverantörer. Eftersom dessa leverantörer har olika resurser kommer detta att inverka på deras förpackningsmöjligheter.
”Tryckteknik, färgsystem och förpackningsmöjligheter variera och detta är något som vi måste vara redo att anpassa oss för i både design och originalproduktion”, säger Marcus Enström.
Lidl har ju gjort sig känd som en lågpriskedja, men detta är inget som förpackningsutformarna på AdPlant kommer att ta fasta på.
”Konsumenten vet redan att Lidl håller lägre priser. Det behöver man inte förstärka i vare sig reklam eller förpackningsdesign. Däremot kan en snygg förpackning bidra till att man faktiskt väljer att prova produkten och få uppleva kvaliteten”, säger Marcus Enström.
De första nya förpackningarna har nyligen lanserats. Det är förpackningar med gratänger och spareribs under varumärket Chef Select, som nu finns ute i Lidl-butikerna.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com