De tolv finalisterna i årets ”Idol”-tävling i TV4 har lanserat en musikvideo, där de gör sin egen tolkning av Returpacks välkända ”Pantamera”-låt. Videon är resultatet av ett samarbete mellan TV4 och Returpack/Pantamera.
”Det här är ett nytt koncept, som testas för första gången i Sverige. Idolsamarbetet ligger helt i linje med vår strategi, där vi sedan många år har samarbetat med artister. Att alla årets Idol-finalister nu också blir Pantamera-ambassadörer känns toppen”, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.
Sedan flera år tillbaka har Pantamera tagit hjälp av artister för att nå ut med sitt budskap och uppmuntra fler att panta mer. Det har varit en strategi som fungerat bra.
”Musiken och Pantamera hör ihop, det visar våra undersökningar. Ungdomar, som generellt sett inte pantar lika bra som äldre, är en viktig målgrupp för oss och dessutom en ganska svår grupp att nå. Där tror vi att samarbetet med Idolerna kan ge effekt”, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.
Samarbete mellan Pantamera och TV4 innebär att Pantamera, som partner till Idol, får använda sig av musikvideon i sin egen marknadsföring. Kampanjen inleddes i samband med Idol-sändningen den gångna fredagen. Den drygt tre minuter långa ”Pantamera”-versionen, som TV4-idolerna spelat in, finns nu också ute på Youtube (klicka HÄR)
”Vår målgrupp är väldigt bred – vi behöver kommunicera med alla som konsumerar dryck på burk eller flaska. Idol är ett program som vänder sig till en bred målgrupp. Genom att också sprida Idol-videon i utvalda digitala kanaler är vår förhoppning att nå fler unga”, säger Katarina Lundell.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com