...
Coca-Cola har lanserat ”Friendly Twist”: Flaskan som det behövs två för att öppna
”Friendly Twist”-flaskan kan bara öppnas om två flaskor trycks mot varandra och vrids åt motsatta håll.
Principen bakom förslutningsinnovationen ”Friendly Twist”.
I förpackningskonceptet ”Sharing Can” är två mindre dryckesburkar hopsatta till en ”konventionell” dryckesburk.

Friendly Twist” är beteckningen på en ny flaska, som Coca-Cola lanserade i Colombia tidigare i år. Namnet syftar på att flaskan är försedd med en ny typ av plastförslutning, som bara kan öppnas om två flaskor trycks och vrids mot varandra..!
Tanken bakom flaskan, som utvecklats av globala reklam- och designbyrån Leo Burnetts avdelning i Colombia, var att den skulle hjälpa nya elever på deras första dag i college att få kontakt med varandra, genom att de skulle behöva hjälpa varandra för att kunna öppna sina Coca-Cola-flaskor...


De speciella förslutningarna på ”Friendly Twist”-flaskorna är utformade så att de likt ett puzzel passar ihop med varandra. Genom att föra ihop förslutningarna på två flaskor, trycka och vrida, kan förslutningarnas försegling brytas och plastkorkarna skruvas av.

”Friendly Twist”- flaskorna rapporteras ha blivit en stor framgång. Dels ökade försäljningen av Coca-Cola – vilket förmodligen var en av avsikterna bakom innovationen! – dels blev konceptet snabbt populärt bland studenterna och bidrog till att de snabbare fick kontakt med varandra.

Det här är inte första gången Coca-Cola utvecklar en ny och annorlunda förpackningslösning, där tanken är att produkten ska underlätta kommunikation och samverkan mellan konsumenter. I fjol lanserade man till exempel i bland annat Singapore konceptet ”Sharing Can”, som helt enkelt var två små aluminiumburkar, som var hopsatta till vad som såg ut som en vanlig konventionell dryckesburk med Coca-Cola. Genom en enkel vridrörelse kunde de två burkarna skiljas åt och konsumeras av två personer.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2014-11-04

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Livsmedel Marknad Plast

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK