Specialtidningen för metallburkar och andra metallförpackningar – The Canmaker – har avgjort sin årliga tävling ”Can of the Year” och den prestigefylld utmärkelsen som ”Årets burk” gick till japanska Daiwa Can Corporation för en bleckplåtsburk med drickfärdigt, ”förstärkt” kaffe från företaget Kowa Pharmaceutical.
Juryn föll för burkens högklassiga grafiska design som bland annat innehåller element som prägling, högklassigt djuptryck, och så kallat ”foaming ink”. Burken har ett lock i aluminium försedd med en användarvänlig öppningsring.
Den vinnande burken från Daiwa rymmer 20 centiliter och den är i första hand avsedd att säljas i butik och inte via varuautomater, vilket annars är det vanliga för drickfärdiga kaffedrycker i Japan.
Förutom topputmärkelsen ”Årets burk” delade The Canmaker även ut guld, silver och brons till metallförpackningar i nio olika kategorier. Bland dessa vinnande förpackningar kan nämnas en ny och lättöppnad burk med makrillfiléer för norska varumärket King Oscar. Makrillburken belönades för sitt lättöppnade lock med ”easy-peel”-funktion och juryn gav förpackningen en silverutmärkelse i kategorin ”burkändar, lock och förslutningar”.
Den nya burken för den norska makrillen är utvecklad av glas- och metallförpackningskoncernen Ardaghs franska enhet.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com